Hvorfor har de valgt å kjøpe rettighetene til TravelXpo?
« Vi har tro på et arrangement med fokus på reiseliv, og det er et område vi ikke har i vår portefølje i dag» Vi hadde Reiselivsmessen tidligere på Norges varemesse (nå NOVA Spektrum), i 25 år fra 1988 til 2012.», forteller Liv.
Messen var svært populær og hadde på det meste over 30 000 besøkende. Da den etter hvert som årene gikk viste en nedadgående trend, samtidig som det var flere konkurrerende arrangement i samme marked, valgte Norges Varemesse å legge den ned. NOVA Spektrum har hatt publikumsrekord på flere messer i senere tid, og hun nevner blant annet Oslo Motorshow med 53 000 besøkende og Camp Villmark med nærmere 26 000 tilreisende fra hele landet som eksempler. Imidlertid følte de at det manglet noe innenfor reiseliv.
De har sett at reiselivsmessen vil kunne gi synergier til flere av de andre arrangementene som NOVA Spektrum eier, som for eksempel Camp Villmark. Besøkstallene til TravelXpo har hatt en positiv utvikling de senere årene, men de tror arrangementet har et stort vekstspotensial gjennom blant annet bedre og flere muligheter innen mat og drikke, samt et bredere innhold og utvidet faglig program.
Et mangfoldig reiseliv skal presenteres
Ambisjonene for reiselivsmessen er store. NOVA Spektrum ønsker å bygge videre på det TravelXpo allerede har bygget opp. Reiselivsmessen skal treffe de reisende enten de har interesse for ferie i Norge eller internasjonalt.
«Reiseliv er en mer mangfoldig næring enn noensinne. Nå er det populært med trenings- og aktivitetsreiser til en rekke land i Europa. Videre viser flere undersøkelser at nordmenn vil reise til inn og utland, sannsynligvis i enda større grad fremover. Vi tror det er mange retninger vi kan følge i videreutviklingen av reiselivsmessen TravelXpo», uttaler Liv.
Hvorfor anser du at det er viktig med en reiselivsmesse når vi har så mye informasjon tilgjengelig digitalt?
Folk har behov for å møtes for opplevelse, inspirasjon og kunnskap. Et fysisk arrangement kan gi noe mer enn bare informasjon. De fysiske møteplassene gir flere muligheter for inntrykk. Man vil for eksempel kunne smake på mat fra destinasjonene eller delta og se på en aktivitet.
Hvordan blir overtagelsen av TravelXpo?
NOVA Spektrum vil ha et overleveringssamarbeid med Compass Fairs i forbindelse med Travelxpo, slik at man får dratt veksler på deres kunnskap og allerede etablerte nettverk. TravelXpo sitt advisory board blir også med videre. De sistnevnte var veldig positive til oppkjøpet. Det er allerede en god del utstillere på plass i forbindelse med neste års arrangement.
Beholder de merkevarenavnet Travelxpo?
Ja, dette er en allerede etablert merkevare, så dette er ikke noe de ønsker å endre på i alle fall ikke i første omgang. Navnet på arrangementet er imidlertid underordnet deres ambisjoner om å lage en innholdsrik og attraktiv møteplass for hele bredden av reiselivsnæringen.
Hva med fagdagen?
«Vi tror at den også kan utvikle seg i en positiv retning.», anser Liv.
De har allerede mange dyktige folk i advisory board, men de ser også for seg samarbeid med flere andre for å utvikle et spennende og interessant program for fagdagen.
Har de fått noen reaksjoner fra markedet?
Det har de, og de er udelt positive. Mange har ønsket seg arrangementet tilbake til Lillestrøm, og utstillerne er fornøyde med at NOVA Spektrum i Lillestrøm byr på flere muligheter når det gjelder både lokalene og innen mat & drikke.
Liv forteller at de har mange ideer og tanker rundt videreutvikling av arrangementet, men først må de lande nyheten om overtagelsen. Hun forteller at hun allerede har avtalt flere møter med bransjefolk for å diskutere muligheter og forventninger.
«Så nå starter det spennende arbeidet», avslutter hun.