Prisen skal nå være det dobbelt av hva TDR betalte for Hurtigruten. Da ble selskapet verdsatt til 5,7 milliarder kroner. Nå skal flere mulige kjøpere være villige til å betale mer enn det dobbelte, skriver finansavisen Dagens Næringsliv (DN).
Ifølge DN er trolig ikke en dobling av prisen nok for dagens hovedeier. TDR Capital ønsker ikke å kommentere spørsmål rundt eierskap og salg, men DN antyder at eierne ikke er interessert i å selge for mindre enn rundt 15 milliarder kroner, som tilsvarer 15 ganger det forventede overskuddet i år.
DN skriver videre at det ikke er først og fremst den faste ruten langs norskekysten som lokker potensielle kjøpere på banen, men satsingen på cruisetrafikk i polare strøk. Hurtigruten bestilte nylig to nye skip til dette segmentet, og har opsjon på ytterligere to skip.
I tillegg oppleves Norge og Nord-Norge som eksotiske og trygge reisemål i det internasjonale markedet.
I et innlegg i nettavisen Fremtid i nord understreker konsernsjef Daniel Skjeldam at Hurtigruten fortsatt ønsker en avtale med staten om å trafikkere de 34 havnene langs norskekysten, om noen skulle være tvil om det.
– Den trafikken ligger i vår DNA og er bunnplanken i vår virksomhet, sier han, men understreker samtidig at det ikke er gitt at Hurtigruten søker om fortsatt å få utføre disse tjenestene. Det avhenger av hva staten til slutt ønsker.
– Vi er trygge på at staten sørger for en god prosess, og at den gjennomfører den i god tid før dagens avtale utløper, skriver Skjeldam.
– Vi er også trygge på at de vurderer behovet for tjenestene grundig, blant annet sett i sammenheng med ønsket om mer gods på kjøl og persontrafikk til sjøs. Men ansvaret for at dette skjer, ligger hos staten, konkluderer Skjeldam.