Ifølge henne kommer bookingene fra oversjøiske turoperatører og agenter på innkommende gjester.
– Vi øker hele tiden antallet oversjøiske gjester på ruten mellom København og Oslo, og ser ikke minst en stor vekst fra reisende som selv booker turene sine online, sier Djurhuus til Standby.dk.
De oversjøiske gjestene – blant annet fra Nord- og Sør-Amerika og Østen – seiler som regel kun én strekning som ledd i en skandinavisk rundtur.
Et tett samarbeid med turistkontorene i Skandinavia i tillegg til turoperatører utenfor Europa skal bidra til å trekke flere gjester utenom høysesongen. Men i tillegg til disse samarbeider DFDS tett med andre rederier som Silja Line, Tallink og Viking Line, der mange av de samme gjestene seiler mellom eksempelvis Stockholm og Helsinki.
Nytt er samarbeidet med aktuelle flyselskaper om å markedsføre Skandinavia. Her er det snakk om Emirates, SAS, Thai Airways, Singapore Airlines, Qatar Airlines og Air India, som nylig åpnet direkteruter fra Dehli til både København og Stockholm.
Primært er fokuset på ruten København-Oslo, og bare i år har det vært en solid vekst i antallet gjester fra Malaysia (+39 prosent) og Sør-Korea (+33 prosent), sammenlignet med året før. I tillegg har land i Sør-Amerika som Argentina og Columbia samt Iran vist en gryende interesse.
– Interessen fra Kina har gått ned, noe som har sammenheng med at de er mer prisbevisste, sier Djurhuus.
De oversjøiske gjestene bruker for øvrig godt med penger ombord, opptil tre ganger så mye som skandinaver. Det totale antallet reisende mellom København og Oslo er i overkant av 750 000 i året.