– Vi er svært begeistret over metanolens muligheter til å bli fremtidens maritime drivstoff. Vi vil drive med endring og utvikling i frakt også, og med Stena Germanica blir vår miljømessige påvirkning noe helt annet enn hva bransjen har sett tidligere, sier administrerende direktør Stena Line, Carl-Johan Hagman.
Metanol er et biologisk nedbrytbart, miljøvennlig og kostnadseffektivt drivstoff som reduserer svovel og partikkelutslipp med 99 prosent. Fergens drivstoffsystem og motor har blitt tilrettelagt i runder i et samarbeid mellom Stena Line og maskinfabrikanten Wärtsilä. Teknikken er såkalt dual drivstoff – metanol er hoveddrivstoffet, men det finnes mulighet for å bruke MGO, Marine Gas Oil, som back-up.
Konverteringen av Stena Germanica ble gjennomført i polske Gdansk på Remontova shipyard og har pågått siden slutten av januar. Prosjektet støttes av EUs Motorways of the Seas, og har en totalkostnad på rundt 190 millioner kroner.
Konverteringen har allerede fått en pris for innovativ, ny teknologi og de fremskritt den innebærer for det maritime miljøet.