Imidlertid sa selskapet at disse resultatene var betydelig bedre enn selskapets veiledning, primært på grunn av sterke nærbestillinger til høyere priser, fortsatt styrke på ombordbruk og gunstig timing av driftskostnader.
Som et resultat av en rekordstor WAVE-sesong og økende etterspørsel etter cruiseopplevelsene, øker selskapet sin 2023-justerte inntekt per aksje-veiledning til $4,40 – $4,80.
“Vi visste at etterspørselen etter virksomheten vår var sterk og styrkende, men vi har blitt positivt overrasket over hvor raskt etterspørselen akselererte godt over historiske trender og til høyere priser,” sa Jason T. Liberty, president og administrerende direktør i Royal Caribbean Group . «Fritidsreiser fortsetter å styrke seg etter hvert som forbrukernes forbruk går ytterligere mot opplevelser. Etterspørselen etter merkevarene våre overgår bredere reiser på grunn av en sterk tilbakegang og et attraktivt verditilbud, la Liberty til. “Vi øker veiledningen for hele året, gitt det betydelige momentumet i virksomheten vår, og vi er godt i gang med å nå våre Trifecta-mål.”
Viktige høydepunkter
Sterkere etterspørsel enn forventet har ført til en rekordstor og utvidet WAVE-sesong, som har og fortsetter å oversettes til et robust bookingmiljø – noe som har ført til høyere belastningsfaktorer og høyere priser. Disse faktorene, kombinert med den fortsatte styrken i utgifter ombord, har ført til den betydelige forbedringen (mot veiledning) i første kvartal og den betydelige økningen i selskapets helårsforventninger til billett- og ombordinntekter, samt inntjening.
Første kvartal 2023:
- Belastningsfaktorer i første kvartal var 102 %.
- Bruttomarginrentene falt 12,4 % som rapportert og 10,5 % i konstant valuta. Nettoavkastningen var opp 5,1 % som rapportert og 5,8 % i konstant valuta, sammenlignet med første kvartal 2019.
- Brutto cruisekostnader per tilgjengelige passasjercruisedager (“APCD”) økte 8,2 % som rapportert og 8,8 % i konstant valuta, sammenlignet med første kvartal 2019. Netto cruisekostnader (“NCC”), eksklusive drivstoff, per APCD økte 5,2 % som rapportert og 5,8 % i konstant valuta, sammenlignet med første kvartal 2019. En del av forbedringen, sammenlignet med forventningene, skyldtes gunstig timing av driftskostnadene.
- Totale inntekter var $2,9 milliarder, netto tap var $(47,9) millioner eller $(0,19) per aksje, justert nettotap var $(58,9) millioner eller $(0,23) per aksje, justert EBITDA var $641,7 millioner, og operasjonell kontantstrøm var $(0,23) per aksje. 1,3 milliarder dollar.
Utsikter for hele året 2023:
- Netto avkastning forventes å øke 6,25 % til 7,25 % som rapportert og 6,75 % til 7,75 % i konstant valuta, sammenlignet med 2019.
- NCC, unntatt Fuel, per APCD forventes å øke 5,2 % til 6,2 % som rapportert og 5,5 % til 6,5 % i konstant valuta, sammenlignet med 2019.
- Selskapet forventer å betydelig overgå tidligere rekord Justert EBITDA, oppnådd i 2019.
- Justert fortjeneste per aksje for hele året forventes å være i området $4,40 til $4,80 per aksje.
Utsikter for andre kvartal 2023:
- Nettoavkastningen forventes å øke 9,6 % til 10,1 % som rapportert og 10,1 % til 10,6 % i konstant valuta, sammenlignet med andre kvartal 2019.
- NCC, unntatt drivstoff, per APCD forventes å øke ca. 8,6 % som rapportert og ca. 8,9 % i konstant valuta, sammenlignet med andre kvartal 2019.
- Justert fortjeneste per aksje for andre kvartal forventes å være i området $1,50 til $1,60 per aksje.
Første kvartal 2023
Selskapet rapporterte et nettotap for første kvartal på $ (47,9) millioner eller $ (0,19) per aksje sammenlignet med et netto tap på $ (1,2) milliarder eller $ (4,58) per aksje for samme periode året før. Selskapet rapporterte også justert nettotap på $ (58,9) millioner eller $ (0,23) per aksje for første kvartal sammenlignet med justert netto tap på $ (1,2) milliarder eller $ (4,57) per aksje for samme periode året før .
Inntektene i første kvartal oversteg selskapets veiledning betydelig, primært på grunn av svært sterk etterspørsel, høyere belastningsfaktorer til høyere priser og fortsatt styrke i omsetning ombord. Selskapet opplevde spesielt sterk etterspørsel etter karibiske reiseruter, som utgjorde nærmere 80 % av kapasiteten i første kvartal.
Brutto cruisekostnader per APCD økte 8,2 % som rapportert og 8,8 % i ConstantCurrency, sammenlignet med 2019. NCC ekskludert Fuel per APCD økte 5,2 % som rapportert og 5,8 % i Constant Currency, sammenlignet med 2019. En del av forbedringen, sammenlignet med til forventningene, skyldtes gunstig timing av driftskostnadene. Brutto cruisekostnader per APCD og NCC, unntatt drivstoff, per APCD for første kvartal inkluderte 2,87 USD per APCD av langvarige overgangskostnader og strukturelle kostnader (f.eks. helårsdrift av Perfect Day på CocoCay og den nye Galveston-terminalen). I første kvartal fortsatte selskapet å dra nytte av flere tiltak i løpet av de siste årene for å omforme kostnadsstrukturen, noe som bidrar til å oppveie vedvarende inflasjon.
“Resultater for første kvartal reflekterer fortsatt sterk etterspørsel etter cruise og teamenes fokus på å levere de beste ferieopplevelsene som overgår gjestenes forventninger,” sa Naftali Holtz, finansdirektør i Royal Caribbean Group. “Vi hadde også fordel av gunstig timing av driftskostnader, samt vårt fortsatte fokus på å forbedre marginene i samsvar med våre Trifecta-mål.”
Oppdatering om bestillinger
Bookingvolumet i første kvartal var betydelig høyere enn tilsvarende periode i 2019 og var betydelig bedre enn forventet. I år startet WAVE tidligere og utvidet seg ytterligere, og genererte et rekordhøyt antall bestillinger. Disse sterke bookingtrendene resulterte i en akselerasjon av vår bokførte posisjon i forhold til tidligere år. I tillegg genererer selskapet betydelig flere bestillinger til betydelig høyere priser enn tidligere år, spesielt fra den nordamerikanske forbrukeren.
Den bemerkelsesverdige WAVE-bestillingsperioden resulterte i sterk etterspørsel mot høyere priser for første kvartal, og muliggjorde en betydelig forbedring i inntektsforventningene for alle tre gjenværende kvartaler. Økningen i yieldforventningene for året er hovedsakelig knyttet til høyere kabinfaktorer i første kvartal og høyere priser for alle fire kvartaler, spesielt for karibiske seilinger. Forbruksutgifter ombord, så vel som kjøp før cruise, fortsetter å overstige 2019-nivåene drevet av større deltakelse til høyere priser. Selskapet forventer at belastningsfaktorer vil nå historiske nivåer sent på våren.
Per 31. mars 2023 var konsernets kundeinnskuddssaldo på rekordhøye 5,3 milliarder dollar.
Drivstoffutgift
Bunkerpriser netto for sikring for første kvartal var $733 per tonn og forbruket var 411 000 tonn.
Selskapet forutsier ikke drivstoffpriser, og drivstoffkostnadsberegningene er basert på gjeldende priser ved pumpen, fratrukket sikringseffekter. Basert på dagens drivstoffpriser har selskapet inkludert 276 millioner dollar i drivstoffkostnader i sin veiledning for andre kvartal til et anslått forbruk på 409 000 som er 55 % sikret via bytteavtaler. Prognostisert forbruk er 54 % sikret via swapper for resten av 2023, 25 % og 5 % sikret for henholdsvis 2024 og 2025. Den årlige gjennomsnittlige kostnaden per metrisk tonn av sikringsporteføljen er omtrent $577, $664 og $753 for henholdsvis 2023, 2024 og 2025.
Den høyere gjennomsnittlige kostnaden i 2024 er hovedsakelig drevet av den sikrede drivstoffblandingen med Marine Gas Oil (“MGO”) forbruk sikret høyere enn Intermediate Fuel Oil (“IFO”) forbruk. Den høyere gjennomsnittlige kostnaden i 2025 er drevet av kun MGO-forbruk som er sikret det året.
Likviditets- og finansieringsordninger
Per 31. mars 2023 var konsernets likviditetsposisjon 3,9 milliarder dollar, som inkluderer kontanter og kontantekvivalenter og utrukket rullerende kredittfasilitetskapasitet.
I løpet av første kvartal tilbakebetalte selskapet 0,3 milliarder dollar av gjeldsforfall og genererte 1,3 milliarder dollar i kontantstrøm fra driften. I første kvartal utstedte selskapet 0,7 milliarder dollar av 7,25 % senior garanterte obligasjoner med forfall i 2030 for å refinansiere gjeldsforfall i 2023 og 2024 og utvidet 2,3 milliarder dollar av sin eksisterende rullerende kredittfasilitetsforpliktelse til april 2025.
Per 31. mars 2023 var de planlagte gjeldsforfallene for resten av 2023, 2024, 2025 og 2026 henholdsvis $1,8 milliarder, $2,3 milliarder, $3,7 milliarder og $2,8 milliarder.
Kapitalutgifter og kapasitetsveiledning
Kapitalutgifter for hele 2023 forventes å være 4,2 milliarder dollar. Selskapet forventer å ta levering av tre nye skip i 2023, inkludert Icon of the Seas, Celebrity Ascent og Silver Nova. Alle skipsbestillinger har forpliktet finansiering på plass. Ikke-nye skipsrelaterte kapitalutgifter forventes å være 0,5 milliarder dollar. Kapasitetsendringer for 2023, 2024, 2025 og 2026 forventes å være henholdsvis 14 %, 8 %, 6 % og 7 %. Disse tallene inkluderer ikke potensielle skipssalg eller tillegg som selskapet kan velge i fremtiden.