Det var i forbindelse med Cruise Shipping Miami Conference at styreformann i CLIA Europe (Cruise Lines International Association), Pierfrancesco Vago offentliggjorde cruisetallene.
Ifølge disse er det i dag flere europeere enn noensinne som reiser på cruise. Veksten i fjor var på 0,5 prosent sammenlignet med året før.
Tyskerne dominerer
Siden starten på den økonomiske krisen i 2008, har det europeiske cruisemarkedet vokst med 44 prosent, som ifølge CLIA-sjefen viser industriens evne til å både omstille og styrke seg. Ifølge de siste tilgjengelige tallene bidro cruisenæringen med vel 350 milliarder kroner til den europeiske økonomien i 2013, og nesten 340 000 arbeidsplasser.
Etter et år med fall i antallet passasjerer tok det norske cruisemarkedet seg kraftig opp igjen i 2014. Med en økning på 25 prosent i antallet cruisepassasjer var det totalt 176 000 nordmenn som dro på cruise i fjor. Det svenske markedet hadde en nedgang på syv prosent. Danskene opplevede også en liten reduksjon med en nedgang på én prosent.
– At det igjen settes rekord i antall reisende cruisepassasjer bekrefter at cruise er et populært feriealternativ, sa CLIA-lederen Vago videre. Han er også styreleder i MSC Cruises.
I 2014 seilte Tyskland opp som den største cruise-nasjonen i Europa, med 1,77 millioner passasjerer. Frankrike det fjerde største cruisemarkedet i Europa, med en solid vekst på nær 14 prosent.
Kapasitetsmessig var det parallelt en nedgang i Middelhavet, noe som påvirket flere markeder. Dette var en konsekvens av de respektive cruiserederienes strategier, som nok i noen grad avspeiler de generelle økonomiske utfordringene i det europeiske markedet.
– En vekst på 0,5 prosent er kanskje ikke imponerende, men med det økonomiske klimaet i Europa om dagen er det et ekstraordinært godt resultat. Det bekrefter det underliggende hovedmønsteret i cruiseindustrien, nemlig stabil vekst år etter år. Mens resten av Europa sliter med å komme seg på bena etter den økonomiske krisen har vår industri fortsatt å vokse og kan altså skilte med en økning på 44 prosent siden 2008, sa Vago blant annet under presentasjonen av tallene.
Må revidere visumreglene
Selv om CLIA-lederen er optimistisk, konkluderer han med at det er ingen grunn til å hvile på laurbærne.
– En mindre samlet vekstrate i år minner oss om at suksess aldri kan tas for gitt. Vi er optimistiske med tanke på tiden som kommer, da vi ser at den globale etterspørselen etter cruise vokser. Dessuten er det flere parametere som gjør at vi har troen på fortsatt vekst også i det europeiske markedet. Ett av disse er at vi fremdeles har en forholdsvis lav markeds-penetrasjon, i tillegg til at det er planlagt lansering av en rekke nye skip fremover. Parallelt må vi jobbe målrettet og dedikert inn mot beslutningstakere i EU og Europa for øvrig for å overkomme felles utfordringer og oppnå bedrede rammevilkår for vår industri, sa Vago blant annet.
Ifølge Raphael von Heereman, generalsekretær i CLIA Europa, er det fortsatt mange utfordringer som må håndteres i Europa, og blant disse inngår revisjon av EUs visum-reglement.
– Hvis vi ikke jobber raskt for å vedta dette, risikerer EU å miste konkurranseevnen overfor potensielle passasjerer fra såkalte tredjeland. I tillegg kommer vi til å gå glipp av viktige inntekter med tanke på handel, investeringer og arbeidsplasser, sa han blant annet..
– I motsatt tilfelle vil en betimelig tilpasning av visum-reglementet sikre et løft til den europeiske turistsektoren ved at cruiseindustrien da kan bidra enda mer i den europeiske økonomien og være en støttespiller i det europeiske samfunnet.