Flere passasjerer reiste i fjor over Oslo havn. Nesten to millioner passasjerer valgte å ta turen med utenlandsfergene til Kiel og København , en økning på 12 prosent fra året før.
156 cruiseskip med nesten 360 000 passasjerer besøkte Oslo. Det er en passasjervekst på 33 prosent.
4,2 millioner passasjerer reiste med lokal rutegående passasjertrafikk (Ruter). Nivået er tilbake på et høyere nivå enn før pandemien.
I takt med økt inflasjon og renteheving gikk godsvolumene over Oslo havn ned i de fleste segmenter. Dette gjelder alt fra forbruksvarer i containere til olje og nye biler.
Havnevirksomheten har alltid vært viktig for Oslo. Passasjertrafikken bidrar til å binde Oslo sammen med områdene rundt oss. Over havna kommer store mengder av de varene byen og omkringliggende områder er avhengige av for å fungere.
– I en verden med stor geopolitisk uro og økende usikkerhet, blir havnas kritiske rolle for å forsyne byen med varer enda tydeligere. Det understreker vår viktige rolle for å tilrettelegge for en effektiv, miljøvennlig og moderne havn. Målet er mer gods sjøveien og redusere fossil tungtransport på veiene, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.
Samarbeid for miljøvennlig sjøtransport
Oslo Havn jobber for å gjøre sjøtransporten enda mer miljøvennlig. Sammen med kunder og samarbeidspartnere utvikler de fremtidens havn.
– Oslo Havn samarbeider med flere aktører om å nå målet om 85 prosent reduksjon av klimagassutslipp innen 2030. Det gjøres langsiktige investeringer i infrastruktur som reduserer utslipp fra tunge kjøretøy og skip, sier Ingvar M. Mathisen.
Oslo bygger landstrøm til alle typer skip. Nå står Oslos cruisekaier for tur. Et nytt landstrømanlegg for cruise påbegynt i 2023 vil stå ferdig på Revierkaia til årets cruisesesong. På Filipstad planlegges landstrøm til cruiseskip som kan benyttes frem til fremtidig byutvikling. Dette skal stå klart i 2025. Det planlegges landstrøm til container- og tankskip.
Felles fergeterminal bør legges til Vippetangen
Oslo havn er involvert i en rekke planer og prosjekter som er viktig for både byens og havnas utvikling. Fremtidig lokalisering av utenlandsfergene i Oslo er en av dem. Politisk behandling ventes å skje sommeren/høsten 2024.
Oslo Havn mener at en felles fergeterminal for utenriksfergene på Vippetangen er eneste realistiske alternativ. Det vil frigjøre Hjortnes, hvor Color Line er lokalisert i dag, til byutvikling. Samtidig kan Oslo Havn beholde Kongshavn i Sydhavna til fremtidig havneutvikling.