Med denne nye kampanj vil MSC Cruises vise hvordan bærekraft er kjernen i den daglige driften og en del av den langsiktige vekststrategien. Kampanjen vil bli kommunisert i 30 land gjennom en flerkanals markedsføringskampanje.
Reklamefilmen er spilt inn om bord på MSC Cruises’ første LNG-drevne og mest miljøvennlige fartøy pr dags dato, MSC World Europa, som hadde sin premiere sent i 2022.
Mot en bærekraftig cruiseindustri
– Vi har lenge hatt et konstant fokus på bærekraftig og miljøvennlig forretningspraksis og på å beskytte gjester, ansatte og samfunnene vi opererer i. I dag, mer enn noensinne, anerkjenner merker som MSC Cruises den kritiske betydningen av miljøet og en sunn planet, og det er derfor vi har tatt ledelsen og gjort våre bærekraftsforpliktelser til et nøkkelelement overfor våre kunder og samfunnet som helhet. Bærekraft hos MSC Cruises er sentralt i merkets DNA og hvordan vi opererer som selskap, sier Pierfrancesco Vago, styreleder i MSC Groups cruisedivisjon.
– Vi har i mange år investert tungt i nye innovasjoner og teknologier som kontinuerlig og gradvis reduserer vårt miljøavtrykk. Fra 2017 til 2023 investerte vi mer enn åtte milliarder euro i en mer moderne og effektiv flåte på ti nye fartøy, som hver har blitt stadig mer miljømessig avansert enn de forrige. Den nye merkevarekampanjen for MSC Cruises er et viktig verktøy for å forklare kunder og andre interessenter hvordan vår forpliktelse til bærekraft uttrykkes på våre skip og i vår virksomhet, og viser hvor sentralt det er i alt vi gjør, fortsetter Vago.
Cruisedivisjonens innsats hittil har bidratt til en reduksjon på 35 prosent i karbonintensiteten siden 2008, noe som setter den i en god posisjon til å oppfylle det bransjeomfattende IMO-målet om en intensitetsreduksjon på 40 prosent innen 2030.
Netto nullutslipp i 2050
MSC Groups cruisedivisjon er forpliktet til å nå sitt langsiktige mål om en cruisevirksomhet med netto nullutslipp innen 2050 og er godt i gang med denne reisen.
MSC World Europa ble levert i oktober 2022 og er MSC Cruises’ første LNG-drevne fartøy. Sammenlignet med konvensjonelt marint drivstoff eliminerer LNG nesten utslipp av luftforurensende stoffer, inkludert svoveloksider og fine partikler, reduserer nitrogenoksider betydelig og oppnår allerede en CO2-reduksjon på opptil 25 prosent.
LNG vil også muliggjøre utvikling av lavkarbondrivstoff og løsninger som grønt hydrogen, syntetisk LNG og brenselceller. Med dette fartøyet tester MSC Groups cruisedivisjon også en brenselcelleteknologi med fast oksid som gir potensial til å redusere klimagassutslipp sammenlignet med konvensjonelle forbrenningsmotorer. Cruisedivisjonen har til hensikt å gjøre ytterligere fremskritt med denne teknologien i fremtidige nybygg og skalere opp bruken av brenselceller.
MSC Cruises andre LNG-skip, MSC Euribia, skal leveres i juni 2023, mens det tredje, MSC World America, er under bygging og skal leveres i 2025. I tillegg til drivstoff berører kampanjen temaer som vannbruk, stillere skip, resirkulering, bærekraftige utflukter, grønne restauranter og råvarer.