Målet ifølge konsernsjef Daniel Skjeldam er nå flere passasjerer. Han sier til økonominettstedet Nord24 at Hurtigruten ikke har vært i en så god økonomisk situasjon siden rundt 1990.
Tredje kvartal i fjor var det beste i selskapets historie.
Oppturen har ifølge konsernsjefen flere årsaker. Spareprogrammene har virket. Passasjerene bruker mer penger om bord, og man har klart å spre belegget ut over hele året.
Ekspedisjonsskipet Fram gjør det også bedre enn noen gang. Samtidig understreker Skjeldam at det er rom for forbedring. Blant annet skal gjennomsnittlige beleggsprosenten på årsbasis på 63 prosent opp.
– Her er det rom for å fylle opp kapasiteten. Øker vi passasjertallet med én prosent gir det store ringvirkninger også langs kysten, sier han blant annet.
Skjeldam er fornøyd med de nye eierne, britiske TDR Capital, som nå sitter på 90 prosent av aksjene. De har annonsert at de vil satse tungt på Hurtigruten i fremtiden. Det ligger samtidig ikke an til endring av konseptet, som blant annet innebærer statlige kjøp av tjenester som utgjør 20 prosent av omsetningen.
– Det er blandingen av godstrafikk og reiselivsaktiviteten som er det unike med Hurtigruten, og som vi skal fortsette med, sier Skjeldam.
– Skal vi klare oss i den globale konkurransen må vi skille oss, og ikke falle for fristelsen å bli et lavprisselskap. Vi skal fortsette å levere et kvalitetsprodukt i et høykostland, konkluderer han.