Hurtigruten er den originale norske kystruten siden 1893 og bringer gods, lokale passasjerer og turister til 34 havner langs norskekysten mellom Bergen og Kirkenes, hver dag, hele året. Hurtigrutens explorerskip MS Fram seiler i Antarktis, ved Spitsbergen og ved Grønland og fra høsten 2016 vil også MS Midnatsol seile til Antarktis.
– Vi er til for å by gjestene våre på unike, naturbaserte opplevelser til sjøs. Derfor synes vi det er naturlig å la dem bestemme navnet på det nye skipet og på den måten være med og skrive det neste kapittelet i norsk sjøfarts- og polarhistorie. Norge og Hurtigruten er i dag verdensledende innen bærekraftig opplevelsesreiseliv langs norskekysten og i polare farvann, og med det nye skipet forsterker vi denne posisjonen. Det skal folk få være med på, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.
Det nye tilskuddet i Hurtigrutens flåte erstatter MS Midnatsol i ruten langs norskekysten når hun fra høsten 2016 seiler til Antarktis for å tilby unike polaropplevelser på den sørlige halvkulen.
Skipet er moderne og miljøvennlig, og Hurtigruten vil gjøre ytterligere tilpasninger for å redusere bunkersforbruk og utslipp. Hun har en størrelse og manøvreringsegenskaper som gjør det mulig å komme enda tettere på naturopplevelsene.
– Det nye skipet vil fremover også kunne brukes skipet til andre destinasjoner enn norskekysten, som Grønland, Svalbard, Island og Antarktis, sier Skjeldam.
Skipet vil ha en kapasitet på 320 gjester og 180 køyer. Gjesteområdet vil ha stilrene lugarer og moderne fellesarealer som gjør det mulig å oppleve spektakulære naturopplevelser i komfortable omgivelser.
Navnekonkurransen
Det nye skipet har fått det midlertidige navnet «MS Norway Explorer», men skal selvsagt ha et norsk navn når hun settes inn som hurtigruteskip fra neste høst.
Navnet må begynne med MS (motorskip), og det må være et norsk ord eller et ord med norsk opprinnelse eller kunne oversettes godt. I dag er alle Hurtigrutens skip oppkalt etter naturfenomener, som for eksempel MS Nordlys, MS Midnatsol og MS Polarlys – eller etter steder Hurtigruten seiler til, som for eksempel MS Finnmark, MS Vesterålen, MS Nordkapp, MS Trollfjord, MS Nordnorge og MS Lofoten – eller etter historiske personer, som for eksempel Kong Harald eller Hurtigrutens grunnlegger Richard With. Forslaget bør passe inn sammen med disse navnene på en naturlig måte.
Forslagene vil bli vurdert av intern jury som vil rådføre seg med både ekstern kompetanse og hurtigrutegjester før den endelige avgjørelsen tas.
Forslag sendes inn på Hurtigrutens Facebook-side https://www.facebook.com/Hurtigruten
Konkurransen åpner 21. juli og fristen for innsendelse av forslag er 10. august.
Vinneren av konkurransen og en venn får være kapteinens gjest på en spesialseiling med et tettpakket opplevelsesprogram med det nye skipet.
Fakta om nyskipet
Bygget i 2009 ved det portugisiske verftet Estaleiros Navais de Viana do Castelo (ENVC).
Antall gjester: 320
Total køyekapasitet: 180
Bruttotonnasje: 7025
Lengde: 97,53 m
Bredde: 18 m
Maskin: Dieselelektrisk
Fart: 17,4 knop