– Vi har det siste året vært på utkikk etter dyktige nisjearrangører i Norge og Sverige. Når vi vurderer nye selskaper er vi spesielt opptatt av menneskene i virksomheten og deres kompetanse, sier Trond Olav Paulsrud, administrerende direktør i Escape Travel, i en pressemelding.
– Cruise.no har vært solid drevet, og selskapet har over tid bygget et veldig godt lag av cruise-eksperter. Nå ser vi virkelig frem til å videreutvikle selskapet sammen med de ansatte.
Cruise.no er spesialist på cruisereiser og samarbeider med alle de toneangivende rederiene. Selskapet ble etablert i 2007 og eies av ekteparet Elisabeth og Johnny Bråthen. Selskapet har ifølge pressemeldingen hatt en fin, jevn vekst og omsetter i 2017 for om lag 75 millioner kroner. I de senere årene har de valgt å satse stadig mer på salg av cruise i premium-markedet. I dag har Cruise.no åtte ansatte lokalisert på Vippetangen i Oslo. Virksomheten vil fortsette i samme lokaler i tiden som kommer.
– Escape Travel AS har en unik posisjon som langsiktige eiere av nisjebaserte reisearrangører. Når vi først bestemte oss for å selge selskapet vårt, la vi aldri skjul på at vi ønsket å komme i havn med Escape. Vi er veldig glade for at selskapet vårt nå skal inngå i denne reisefamilien, med eiere som tenker langsiktig og som har vist stor kompetanse i å utvikle spesialarrangører, sier Johnny Bråthen, gründer og styreleder i Cruise.no.
Elisabeth Bråthen fortsetter som leder i Cruise.no, hvilket de nye eierne opplever som viktig og betryggende. Johnny Bråthen slutter sitt daglige virke i selskapet, men blir tilgjengelig for ledelsen og de nye eierne av Cruise.no i tiden som kommer.
– Vi er takknemlige for at vi har blitt enige med Johnny og Elisabeth om overdragelsen av Cruise.no. Prosessen vi har hatt med dem har vært ualminnelig god og ryddig, og vi har stor tro på at vi i fellesskap med Elisabeth og resten av teamet hennes skal videreutvikle Cruise.no og befeste deres posisjon som best på cruise i Norge.
Escape Travel AS, som inngår i Per Braathens heleide investeringsselskap Braganza, vil med dette oppkjøpet selge spesial- og gruppereiser for i underkant av 600 millioner kroner i 2018. Selskapet vurderer løpende nye investeringer i mindre nisjeselskap, og er alltid på utkikk etter talenter med erfaring fra spesialreiser.