I dag la Hurtigruten frem tallene for årets første kvartal. Resultatet før skatt er riktignok minus 110 millioner kroner, men det er 23 millioner kroner bedre enn samme periode i fjor.
Underskuddet er imidlertid typisk for perioden. De beste salgsmånedene er i tredje kvartal, og ut året regner konsernsjef Daniel Skjeldam med en inntektsøkning på 12,9 prosent.
– Mesteparten av denne økningen vil skje i tredje kvartal, poengterte Skjeldam under presentasjonen i Oslo.
Ekspedisjonsskipet MS Fram, som hovedsakelig har seilt i Antarktis i kvartalet, kan vise til en økning i antallet gjestedøgn på 15 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Inntektene steg også, med en økning på 27 prosent per gjestedøgn. Skipet øker kapasitetsutnyttelsen fra 69 til 79 prosent, og bidrar dermed betydelig til resultatveksten i inneværende kvartal.
– Optimalisert rutestruktur, kostnadsfokus og intensivert salgs- og markedsinnsats, sier Skjeldam kort om forbedringspunktene.
Langs norskekysten har Hurtigruten oppnådd syv prosent høyere brutto passasjerinntekter per gjestedøgn, mens antallet gjestedøgn går ned med fire prosent i første kvartal. Dette forklarer Skjeldam i hovedsak med færre gjester fra det britiske markedet, som var rekordsterkt de første tre månedene i fjor.
Trafikken langs norskekysten preges av sesongvariasjoner, hvor vinterhalvåret normalt er utfordrende, og selskapet leverer tradisjonelt marginale resultater i første og fjerde kvartal.
– Regnskapet for første kvartal 2014 viser at kostnadene er under kontroll, forklarer Skjeldam.
En mindre økning forklares av en strategisk styrking av den globale markedsinnsatsen, for å sikre fremtidig vekst både i nye og eksisterende markeder. Gode tall blant annet fra USA tyder på at Skjeldam & co. tenker riktig.
Snuoperasjonen som er gjort det siste halvannet år begynner også å gjøre seg bemerket. I tillegg begynner MS Fram å bidra sterkt til bunnlinjen. Forhåndssalget er i første kvartal syv prosent høyere enn på samme tidspunkt i fjor, mens det tilsvarende salget for norskekysten er på 12,7 prosent.
– Et positivt forsalg for resten av 2014, både for norskekysten, MS Fram og Spitsbergen, gir oss tro på vesentlig lønnsomhet for 2014, avslutter konsernsjef Daniel Skjeldam.