Innbyggerne har i flere år reagert på de enorme skipene som seiler så tett ved land at de ikke bare skygger de for utsikten. Ofte dekker de også til sola. I tillegg spyr båtene ut enorme mengder avgasser. Ett gigantfartøy slipper ut like mye forurensning som 15 000 biler.
Ifølge motstanderne fører avgassene til at den vernede bygningsmassen gradvis forvitrer. Eksosen fra skipene inneholder tre ganger så mye svovel som bileksos. I tillegg utgjør bølgene fra fartøyene en fare for fundamentene til mange av bygningene, ikke minst de som ligger ytterst ut mot havet.
Også selve lagunen påvirkes, mener miljøvernere, som mener mye er ødelagt allerede.
Det er i det hele tatt mange grunner for ikke å slippe gigantbåtene for tett på byen, som i tillegg gradvis synker ned i havet.
Fra slutten av november vil derfor skip større enn 96 000 tonn etter all sannsynlighet seile utenom Venezia, og det blir en begrensning for hvor mange fartøy over 40 000 tonn som får anledning til å seile inn Guidecca-kanalen. Protestene, ikke minst fra cruiseselskapene, har vært store, men gradvis har rederiene innsett at de må tilpasse seg realitetene.
– Vi håper på en løsning som vil tilfredsstille både rederiene og reiselivet, sier Italias miljøminister Gianluca Galletti.