Ifølge beregninger forurenser ett cruiseskip like mye som 13 000 dieselbiler. I døgnet. I løpet av 2017 vil rundt 300 cruisebåter anløpe Bergen. De store skipene er som små landsbyer på kjøl, og holdes i gang med strøm og varme fra dieselmaskineriet.
– Ved kai forbruker ett cruiseskip rundt 7 000 tonn drivstoff, skriver blant annet Bergens Tidende (BT) i en artikkel om utfordringene, der også forskeren Tobias Wolf-Grosse har uttalt seg.
– På fine sommerdager er det stor risiko for at avgassene fra disse skipene ender opp på land.
Syv prosent av sjøfartens klimafarlige utslipp skjer ved kai, og én mulighet for å unngå dette er å koble skipene opp mot strømnettet. Dette blir for de fleste for dyrt.
– Strøm fra land krever store investeringer, fordi disse fartøyene har et enormt kraftbehov, sier Nils Kristian Nakstad i miljøstiftelsen Enova til BT.
Det ser de færreste seg råd til, også fordi den totale brukstiden gjennom året er såpass liten.
For å bøte på problemet ser partene på andre løsninger, som flytende naturgass og katalysatorer.
Men inntil videre vil de enorme skipene fortsette å forurense norske fjorder, og debatten fortsette.