Landstrømanlegget på Revierkaia vil bidra til betydelig reduksjon i klimautslippene fra cruiseskip som besøker Oslo.
Den offisielle åpningen ble gjort av Oslo Havns eier – byråd for kultur og næring – Anita Leirvik North.
– Vi har svært høye miljømål og jobber for å bli verdens første utslippsfrie by. Nå kan cruiseskipene koble seg til landstrøm på Revierkaia, og det er et viktig skritt for en mer miljøvennlig cruise- og turistnæring i Oslo, sa Anita North.
En stor dag for havna
– Det er en stor dag for oss å åpne landstrømanlegget. Vi jobber målbevisst hver dag med å oppfylle vår ambisiøse nullutslippsvisjon, og er nå et skritt nærmere, sa kommersiell direktør Einar Marthinussen i Oslo Havn.
Havnas mål er å kutte klimagassutslippene med 85% innen 2030 og bli en nullutslippshavn på sikt.
Åpningen skjedde i forbindelse med anløpet til cruiseskipet AIDAluna, som ble koblet til landstrøm.
Einar Marthinussen og kaptein Marc-Dominique Tidow på AIDAluna bistod byråd North da hun klippet snoren. I sin tale sa kapteinen;
– For oss er landstrøm en viktig teknologi på veien mot netto nullutslipp i skipsdriften. Et cruiseskip tilbringer gjennomsnittlig åtte til ti timer daglig i havn. I mange år har vi jobbet for utviklingen av denne miljøvennlige infrastrukturen, og støttet havnene i etablering av tilsvarende landstrømanlegg.
– Vi er veldig glade for å kunne forsyne våre AIDA-skip med landstrøm i Oslo havn, en viktig havn i Nord-Europa. Landstrøm er en relevant teknologi for oss på veien mot netto nullutslipp i skipsdriften. Med igangsettingen av dette systemet kan våre cruiseskip nå få grønn energi fra land i 12 havner i seks europeiske land,” sa Dirk Inger i en uttalelse. Han er senior visepresident for kommunikasjon og bærekraft hos AIDA Cruises.
En grønnere fremtid for skipsfarten
Selv om landstrømanlegget åpnes offisielt først nå, har det vært testet siden 19. mai. Så langt har 20 av 43 cruiseskip skrudd av dieselmotorene og koblet seg til anlegget i denne perioden. Flere og flere cruiseskip klargjøres for å kunne ta imot landstrøm.
-Cruiseskipene er en del av turistnæringen til Oslo, og benytter seg av Oslos fantastiske kultur-, underholdnings- og fritidstilbud. Dette viser at cruiserederiene er med på det grønne skiftet i Oslo og det gjør dem til attraktive samarbeidspartnere for den lokale reiselivsnæringen. Allerede i 2026 vil vi ha en klar forventning om at alle cruiseskip som anløper Revierkaia kobler seg til landstrøm, sier byråd Anita Leirvik North.
Betydelige utslippskutt
Klimaregnskapet for Oslo for 2022 viser at cruiseskipene har utslipp på cirka 8000 tonn CO2 innenfor Oslo kommunes grenser – inkludert innseilingen.
(Utslipp av klimagasser i Norges kommuner og fylker – miljodirektoratet.no)
I 2025 åpner Oslo Havn også landstrømanlegg for cruiseskipene som anløper Filipstadkaia.
De nye landstrømanleggene har potensiale til å redusere utslippene fra cruiseskip innenfor Oslo kommunes sjøgrense med opptil 80% i løpet av de neste tre – fire årene, etter hvert som alle cruiseskip må koble seg til landstrøm.
– Dette er et viktig skritt mot å nå våre ambisiøse klimamål for havna og for byen. Oslo har ambisiøse klimamål, og det er en klar forventning fra oss om at alle næringsaktører som opererer på vann og på land i Oslo støtter opp om den visjonen, sa byråd North.
Flerbruk
Det nye landstrømanlegget er dimensjonert for fremtiden og flerbruk. Når cruiseskipene om noen år trolig får batterier, kan de lade og seile utslippsfritt inn og ut av byen. Innen jul vil også Oslos elektriske busser kunne lade batteriene fra det samme anlegget.
FAKTA:
- Landstrøm er elektrisk kraft som leveres fra et strømanlegg på land til skip som ligger til kai. Dette gjør at skipene kan slå av sine dieselmotorer og bruke elektrisitet fra land i stedet.
- Oslo Havn har fått tilsagn om 27,5 millioner i ENOVA-støtte til landstrømanlegget på Revierkaia.
- Faktisk kostnad for anlegget er 65 millioner.
- I løpet av 2025 åpner Oslo Havn landstrømanlegg til cruiseskip på Filipstadkaia. Da har begge cruisekaiene i Oslo landstrøm.
- Landstrømanlegget å Revierkaia har en kapasitet på 16MW og kan levere land- og ladestrøm til cruiseskip og til elektriske busser.