Målet er å vise hvordan den energieffektive hydrofoilteknologien i elfergen kan løse Norges elektrifisering av vannveiene.
– Norge er best i verden på elektrifisering, men det har blitt veldig dyrt til sjøs. Med vår teknologi kan vi halvere reisetiden og redusere kostnadene enormt, sier Candelas daglig leder Gustav Hasselskog.
Candela P-12 er verdens første elektriske ferge med foils, en slags vinger under vann. Den «flyr» over vannet i høy hastighet – 25 knop – samtidig som energiforbruket er 80 % lavere enn for andre fartøy, noe som for første gang gir lang rekkevidde på strøm til sjøs.
Dette demonstrerte P-12 nylig ved å kjøre sjøveien fra Göteborg til Oslo, den første elektriske sjøreisen mellom disse byene.
– Vi vil vise at hydrofoilteknologien er svaret på hvordan Norge kan gå over til elektrisk drift på vannveiene – og samtidig få bedre transporter, sier Hasselskog.
Den høye energieffektiviteten løser mange av utfordringene Norge har støtt på i arbeidet med å elektrifisere sjøtransporten. I mange år har landet satset hardt på å elektrifisere skipsfarten langs kysten, og siden 2015 er det levert over 100 elektriske ferger og passasjerbåter. Men hurtigbåter har vist seg mer krevende – deres konvensjonelle skrog bruker så mye energi at de elektriske hurtigbåtene som hittil er satt i drift har hatt utfordringer med høye kostnader til ladeinfrastruktur, samtidig som rekkevidden har vært for kort til å dekke rutene dagens dieseldrevne hurtigbåter trafikkerer. Resultatet har vært misfornøyde passasjerer.
Candela P-12 er i kontrast mest effektiv i høy fart på 25 knop, en fart som gjør den til verdens raskeste elektriske fartøy. Fordi båten er så energieffektiv, klarer den seg med et batteri på rundt 350 kWh, som kan lades med en vanlig hurtiglader for bil – ikke spesialbygde megawattladere. Vedlikeholdet er dessuten minimalt, og båten er allerede utprøvd i Stockholms kollektivtrafikk, der reisetidene ble halvert.
– Fordi båten flyr over vannet, lager den ingen bølger. Derfor har vi fått tillatelse til å kjøre raskt inne i byområder. Det betyr at vi kan utnytte vannveiene mye bedre – med raskere reiser, sier Hasselskog.
Neste uke vil Candela gjennomføre demoturer i Oslo for å vise hvordan teknologien kan endre transporten i Norge – akkurat som den snart gjør i Mumbai, Thailand, USA, New Zealand og andre land der byer og operatører allerede har kjøpt Candela P-12-flåter. Over 50 fartøy er allerede bestilt fra det Stockholm-baserte selskapet.
Nå rettes blikket mot verdens mest avanserte el-fartøysmarked, Norge.
– Norge ser allerede på hydrofoilteknologien gjennom prosjektet Fremtidens hurtigbåt. Men fremtiden er allerede her i Oslo, og nå skal vi vise den fram, sier Gustav Hasselskog.
