Prosjektet skal gå over tre år og initiativtakerne er ledende fisketurismebedrifter innen innlandsfiske.
 Norges Skogeierforbund har estimert at det ble omsatt innlandsfiske og tilleggstjenester for til sammen 1,36 milliarder kroner i 2009. Det samlede potensialet for salg av innlandsfiske og tilleggstjenester ble anslått til å være 2,1 milliarder kroner innen 2020 (2009-kr). Særlig er arter som ørret, gjedde, harr og røye etterspurt, heter det på nettsidene til Landbruks- og matdepartementet.
Innlandsfiske har i liten grad vært tilrettelagt gjennom pakker som inkluderer fiske, overnatting, servering og guiding. Dette er nå i endring, og trenden er at stadig flere etterspør tilrettelagte fiskeopplevelser.
Næringsutvikling i distriktene
 Det er svært gledelig å se at vi nå har kommet godt i gang med vår satsing på innlandsfisk. Det er stor interesse for denne type næring og det er flott at folk virkelig ser hvilke muligheter det ligger i dette for økt utnytting av utmarksressurser og økt næringsutvikling i distriktene, sier landbruks- og matminister Lars Peder Brekk.
Innlandsfisketurismen er i sin nåværende form en ung næring i Norge. Framvekst av innlandsfisketurisme utfordrer tradisjonell forvaltning. Fritidsfiske i dag bærer mer og mer preg av rent sportsfiske hvor rekreasjon og opplevelse er hovedmotivet, ikke mat i fryseren. I takt med dette er det behov for å utvikle nye høstingsmodeller som i større grad tar fritidsfiske på alvor. Norge har rike innlandsfiskeressurser men ofte blir de ikke forvaltet for å holde mål som fisketurismeprodukter internasjonalt.
Produktene som bedriftene i Nasjonalt nettverk for fisketurisme selger, omfatter både ørret, røye, harr og gjedde, og har en beliggenhet fra Østfold i sør til Finnmark i nord. Bedriftene har i ulik grad vært involvert i ressursforvaltningen i de vassdrag de opererer i. For at Norge skal bli en større aktør innen fisketurisme innlandet trengs det ytterligere kunnskap om bærekraftig ressursforvaltning som kan optimalisere fiskeregler. Videre er det fortsatt kunnskapshull i forhold til markedskunnskap. Fiskere fra ulike segmenter, og ulike nasjoner har ulike preferanser og forventinger. Norsk Institutt for naturforskning vil være en viktig samarbeidspart i dette arbeidet.
Prosjektperioden går fra 2012 til 2015.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 14.06.2012 klokken 17.10
Deltakere i prosjektet er:
* Tolga-Vingelen Elveeierlag
* Fishspot
* Utmarksavdelingen i Østfold og Akershus
* Fluefiske i Hemsedal
* Gjerfloen Fluefiske
* Nordlys opplevelser