Torsdag 29. oktober forlater verdens største cruiseskip verftet i Finland med kurs for hjemmehavnen i Fort Lauderdale, Florida. Skipet, som er 360 meter langt, 64 meter bredt og som rager 72 meter over vannflaten, må to døgn senere passere Storebælt.
Det er tre forhold som gjør det mulig for RCCLs nye skip, Oasis of the Seas, å passere Storebælt, skriver RCCL i en pressemelding. Når skorsteinen senkes, vil skipets høyde reduseres med 6,15 meter til 65,85 meter. I tillegg skjer passeringen lørdag kveld når det er lavvann. Den norske kapteinen Tor I. Olsen vil sørge for at skipets 140 000 hestekrefter går for fullt, og da oppnår skipet på 225 000 bruttotonn en hastighet av cirka 45 kilometer i timen. Effekten av det er at skipet setter seg dypere i sjøen og øker avstanden til broen ytterligere. Til sammen fører disse forholdene til at det oppstår 1,5 meter klaring mellom skipet og broen.
Oasis of the Seas har en prislapp på 9 milliarder norske kroner, og det har kostet 12 millioner kroner å konstruere og implementere teleskopskorsteinene.
– Lørdag er trolig første og siste gang skorsteinene på Oasis of the Seas senkes og heves igjen. I praksis blir dette en svært kostbar bropassering, det er nok ingen andre som har måttet investere såpass mye for å komme seg under Storebælt én eneste gang. Samtidig er det nok mange som ville gitt mye for å kunne stå på 16. dekk når dette skjer. Det blir en spektakulær passering, sier Roar Meidal, administrerende direktør i RCCL i Norden.
Skipet vil ha samtlige lys slått på slik at det er godt synlig, og også Storebælt-broen vil være fullt belyst.