EUs forslag til endringer i pakkereisedirektivet som ble lagt frem den 29. november representerer, slik Virke ser det en innstramming for reisearrangører hvis det blir vedtatt slik det foreligger. Pakkereisedirektivet, som er det direktivet som ligger til grunn for den norske loven om pakkereiser og reisegaranti, har lenge vært under revisjon. Virke har fulgt tett arbeidet i samarbeid med vår Europeiske paraplyorganisasjon, ECTAA, og har lenge vært bekymret for EU-kommisjonens manglende kunnskap om reiselivets verdikjede.
– Vår bekymring har dessverre til en viss grad vist seg å være berettiget, sier Audun Pettersen, bransjedirektør Reiseliv i Virke.
Innholdet i direktivet
Her er hovedgrepene i forslaget til endringer i direktivet:
- Reisearrangører kan ta maksimalt 25 prosent av pakkereiseprisen i forskuddsbetaling og den resterende delen av reiseprisen først skal kreves inn når det er 28 dager til avreise. Det vil være mulighet for å velte kostnadene ved høyere betalinger over på leverandørene til forbrukerne hvis de er direkte relatert til pakkens organisering eller ytelse (men ikke daglige kostnader ved drift av selskapet, lønn mv.)
- Både krav om refusjon og gavekort/verdikuponger (vouchers) vil bli omfattet av insolvensbeskyttelsen
- Hvis reisetjenesten ikke blir gjennomført skal reisearrangøren få refusjon fra leverandøren (flyselskaper, hotell mv.) innen 7 dager
- Leverandører av sammensatte reisearrangement (Linked Travel Arrangement (LTA)) får flere forpliktelser
- Endring av definisjonen av pakke, utvidelse av definisjonen ved å inkludere enkelte sammensatte reisearrangement (LTA)
- Inkludering av regler for gavekort/verdikuponger (vouchers)
- Ingen regler om krisefond, det blir opp til medlemsstatene selv å implementere
- Situasjonen på avreisestedet eller returer (f.eks. karantene ved retur) skal tas i betraktning ved avbestilling av en pakkereise uten kostnad.
– Den største forslåtte endringen er etter vårt syn innføringen av regler i pakkereisedirektivet som legger begrensinger på adgangen til forskuddsbetaling og regulerer fristen for å innkreve restbeløpet, sier Pettersen.
Slik Virke ser så går forslaget til endringer i direktivet for langt i å regulere enkeltelementer i verdikjeden ved salg av pakkereiser. Pakkereiser er allerede det best beskyttede reiseproduktet på markedet, og forslag om å ytterligere regulere enkeltkomponenter i verdikjeden for pakkereiser vil kunne svekke pakkereiseaktørers konkurransekraft og kunne vise seg å få uønskede konsekvenser for tilbudet til de reisende. Når dette er sagt finnes det i de alminnelige vilkårene for pakkereiser i dag regler som dette som ikke er helt ulike reglene som nå er foreslått på EU-nivå.
Det positive i forslaget er at EU tilsynelatende ikke legger sterke føringer for hvordan Reisegarantiordningen blir innrettet. Det betyr at Barne- og familiedepartementet uavhengig av endringene i pakkereisedirektivet kan ta fatt på arbeidet med å få en bedre garantiordning i Norge.
Det er fortsatt langt frem
Virke understreker at direktivet fortsatt kun er et forslag. Det er usikker når EU-parlamentet vil behandle saken og vi må huske på at det er parlamentsvalg i juni 2024. Trolig vil man ikke se på saken før høsten 2024, men her er det fortsatt mye usikkerhet. Virke jobber tett med sine søsterorganisasjoner i Europa og gjennom ECTAA for å gjennomgå forslaget og vil aktivt drive påvirkningsarbeid. Etter at det er vedtatt i EU parlamentet så skal direktivet innarbeides i norsk lovverk, noe som vil ta flere år.
Lenker:
2023 Proposal to amend the Package Travel Directive