Selv om det blir 299 kroner mer for billetten til Malaga er det neppe summen som skal til for å få nordmenn til å bli hjemme. Men det er samtidig helt klart at flyselskapene er svært sårbare overfor økte avgifter.
– Hvis prisene går 20 prosent opp, vil det ha liten effekt på forretningsreisende. Men i privatmarkedet vil det ha en klar effekt, sier Frode Steen, professor ved Norges Handelshøyskole, i følge NA24.
Vi flyr bare mer og mer, og SAS hadde bare i mars 3,5 millioner reisende. Det er en økning på 6,5 prosent sammenliknet med mars ifjor. Norwegian sper på tilbudet sitt med stadig nye ruter. Norwegian fraktet i mars 479.592 passasjerer mot 375.079 i mars 2006, noe som er en økning på 28 prosent.
– I Europa kan man reise lett med tog, det er flott. For oss i Norge, så finnes det bare én vei ut hvis vi skal reise langt. Det er ingen tilfeldighet at nordmenn reiser mye mer andre. Men på strekninger der tog konkurrerer, så konkurrere de veldig bra. Man slipper tid i begge ender, da merkes det veldig godt på flykonkurransen, sier Steen til na24.no
Avgiftsøkning for flybilletter?
0Stoltenbergs uttrykte ønske om å gjøre flybillettene dyrere for å spare miljøet, kan føre til at man med dagens satser må betale 299 kroner mer for en billett tur-retur Oslo-Malaga.