Olsen er Head of Revenue Management i den norske delen av Nordic Choice Hotel. Han ser at mye av veksten ligger i leisure-segmentene og en utvidet fritidsreise-sesong, ifølge HRRnett.
En sterkere norsk økonomi bidrar til økt forretningstrafikk, og en vedvarende svak krone styrker fritidsmarkedet. I et to til tre års perspektiv er det ifølge Olsen nettopp innenfor ferie- og fritidssegmentet – nasjonalt og internasjonalt – at veksten har kommet.
En bedre prisutvikling i byene kan skyldes mangel på kapasitet, som gir større press inn i sentrum av de største byene og prisvekst gjennom “kamp om rommene”.
Selv om prisene er på vei opp mener Olsen at krisen i Stavanger ikke er over.
– Det har flatet helt ut, og vi ser kanskje nå en normalvekst. Prispress skyldes at sentrum har mangel på kapasitet, og det er her prisene vokser, sier Olsen.
Bergen har hatt en enorm kapasitetsvekst, men man har ikke klart å fylle opp tilsvarende. Det tror Olsen vil komme på sikt, selv om man i nær fremtid må forvente tøffe tak.
For øvrig viser Dagens Næringsliv til Nordic Choice sitt tap på rundt regnet 150 millioner kroner i Stavanger i perioden 2015 og 2016, i kjølvannet av oljekrisen i kombinasjon med en kraftig kapasitetsøkning.
Konsernsjef i Nordic Choice Torgeir Silseth viser til selskapets nedskrivninger for perioden på rundt 40 millioner kroner. Han sier også at han regner med forbedringer inneværende år, på rundt 20 millioner, og det samme for 2018.
– Det går i riktig retning, selv om vi ikke kommer til å se svarte tall på en stund, sier Silseth til DN.