“Fra 30. oktober setter vi dessverre UberPOP på pause. Vi forstår at du og hundretusenvis av andre brukere stoler på Uber-appen for trygg, enkel og rimelig transport rundt i Oslo. Derfor har ikke dette vært en enkel avgjørelse. Men reisen er ikke over, vi forlater ikke Oslo. UberBLACK og UberXXL ruller videre, og vi vil fortsette å jobbe for rettferdige og moderne regler som fremmer innovasjon, konkurranse og flere valgmuligheter for alle,” heter det i en pressemelding fra Uber Norge mandag.
Uber har helt siden introduksjonen i Norge ligget i krig med taxinæringen, som mener selskapet bryter med konsesjonslovgivningen. Uber på sin side mener denne er konkurransehemmende, og har ønsket å komme inn under den regulerte delen av skyssnæringen – uten hell så langt.
– Vi ønsker å signalisere at vi ønsker å bli regulert. Det har vi sagt lenge, sier sjef for Uber i Norge, Carl Edvard Endresen, til NTB. Endresen viser ellers til morselskapet i USA for ytterligere kommentarer.
Uber har tidligere truet med å legge ned virksomheten i Norge om ikke en regulering av næringen fant sted, og har nå gjort alvor av truslene – kun få dager før Samferdselsdepartementet skal svare Eftas overvåkingsorgan ESA om hva Norge vil gjøre med regelverket.
For kort tid siden valgte Uber å legge ned virksomheten også i London, som har vært den største Uber-byen i Europa med rundt 40 000 sjåfører i arbeid.
UberPOP er ute, men klare for et comeback dersom ESA gir signaler om at Norge bør tillate denne type transporttjenester – og politikerne gir etter for ESAs føringer. I Uber støtter man seg også på det faktum at Delingsøkonomiutvalget oppnevnt av Siv Jensen er positive til Ubers tjenester, og stansen av UberPOP kan betraktes som et åpenlyst forsøk på å presse samferdselsdepartementet til å regulere lovverket til Ubers (og andre delingsøkonomi-selskapers) fordel.
I mellomtiden fortsetter Uber sine virksomheter UberBLACK og UberXXL i Oslo, som faller inn under limousine-lovgivningen og dermed ikke er ulovlig i Norge.