Idag representerer fartøy som trafikkerer Oslo et forurensnings-problem når de ligger til kai. Flere steder arbeides det nå med løsninger for å koble cruisefartøy til strøm når de ligger ved kai, i stedet for at de går på tomgang og dermed spyr ut miljøforurensende røyk. I Bergen er man kommet et godt stykke på vei i satsingen med slike løsninger.
– Vi ønsker å utfordre potensielle leverandører til å komme med nye løsninger som gjør at man også kan supplere landstrømanlegg med andre funksjoner, som ladeteknologi til drosjer, lastebiler, busser og kanskje mindre båter, sier fungerende havnedirektør ved Oslo havn, Åse Nes, til Aftenposten.
I første omgang vil ikke et slikt anlegg være dimensjonert og tilgjengelig for cruiseskip.
– Vi har valgt å prioritere landstrøm til ferger, fordi de har anløp hver dag, fortsetter Nes.
I tillegg er et landstrømanlegg for cruiseskip svært dyrt, og de anløper i hovedsak Oslo kun i sommermånedene. Bruken blir derfor lavere.
– En enkelt kost/nyttevurdering gjør at vi starter med fergene først, sier Nes.
Jan Kjetil Paulsen i Bellona er positiv til satsingen, men håper at også cruiseskip på sikt må underlegge seg ordninger som krever at de må bruke landstrømanlegg.
– Cruiseskip har mye større utslipp, men de fleste har ikke de tekniske anleggene til å koble seg til strøm på land. Vi ønsker derfor et strengere regelverk i Norge som stiller krav til hvilke skip og hvilken forurensning som er akseptabel, sier han til Aftenposten.
Paulsen synes for øvrig det er positivt at kommunen vil kombinere landsømutbyggingen med andre systemer for strømlading.
Anleggene skal betjene fergene til DFDS og Stena Line. Førstnevnte er for øvrig usikker på når de vil kunne benytte anlegget.
– Vi er i ferd med å bytte ut skip, som vil kunne benytte seg av landstrøm. For de øvrige skipene kreves det store investeringer, sier administrerende direktør i DFDS Roar Funderud.