Gruppen, som også eier Iberia, Aer Lingus og lavprisselskapet Vueling, vurderer nå kjøp av flere langdistanse narrow body-maskiner, ifølge finansnettstedet Bloomberg. Disse skal settes inn på flere interkontinentale ruter der etterspørselen er tilstrekkelig for bruken av slike fly.
Fjorårets overskudd for gruppen var på 22,5 milliarder kroner, og i forbindelse med offentliggjøringen av det gode resultatet kommenterte konsernsjefen Willie Walsh at man allerede har flere langdistansefly av typen A321neo i bestilling for Aer Lingus, og at utrulling av dette programmet også vil omfatte British Airways og Iberia.
De nye flyene skal i første omgang betjene det nordamerikanske markedet, men vil også kunne brukes mot Afrika sør for Sahara, blant annet som et svar på tiltalen fra rivaler som Norwegian.
– Det åpner seg en mulighet for å vurdere en rekke reisemål som ikke ville vært mulig med større flymaskiner, sier Walsh.
Norwegian annonserte nylig nye ruter fra fem ulike flyplasser i Storbritannia og Irland, til ”lavpris-flyplasser” i delstaten New York, Rhode Island og Connecticut, der prisene starter på 600 kroner.
– Norwegian vil få svært små marginer på disse flyvningene og er åpenbart laget for å skape overskrifter i media, konkluderer Willie Walsh.