– Mange reiselivs- og opplevelsesbedrifter har god tilgjengelighet og er godt tilrettelagt for mennesker med nedsatt funksjonsevne, men det kommuniseres ikke på nettsidene. Det vil da være godt bevarte ”hemmeligheter” for alle som har behov for god tilgjengelighet og tilrettelegging for å kunne planlegge og delta på reiser i ferie, fritid og jobb, sier Torhild J. Solbakken i Norsk Turistutvikling, som står bak undersøkelsen.
Viktig informasjon
Norsk Turistutvikling sto i 2016 bak undersøkelsen ”Får mennesker med nedsatt funksjonsevne tilstrekkelig informasjon om reiselivstjenester?”. Den ble utført blant mennesker som av ulike grunner har nedsatt funksjonsevne.
Undersøkelsen er delfinansiert av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
40 prosent blant medlemmer i organisasjoner og 22 prosent i et eget norgespanel har opplevd å ikke kunne delta i ferie-, fritids- og jobbreise fordi de ikke har fått tilfredsstillende informasjon som gjør dem trygge på at de kan få trygge og gode opplevelser.
Undersøkelsen viser med andre ord at det er for lite relevant informasjon om universell utforming/tilgjengelighet på nettsider til destinasjoner og reiselivs- og opplevelsesbedrifter, og det er tidkrevende å søke etter relevant informasjon fordi det blir benyttet mange ulike benevnelser og begrep i den informasjon som presenteres.
”Handikapvennlig” sier lite om realitetene for mennesker med nedsatt syn og hørsel eller med astma og/eller allergier. Personer med nedsatt funksjonsevne ønsker å finne relevant informasjon om universell utforming og tilgjengelighet der annen reiselivsinformasjon finnes, som nettsidene til destinasjonsselskaper og de enkelte reiselivs- og opplevelsesbedrifter. Denne informasjonen bør implementeres i destinasjonsselskapenes og bedriftenes egne websider.
– Vi skulle gjerne sett at de som faktisk har et tilbud og tilrettelegger for personer med astma og allergi viser det frem på sidene sine. Det er viktig informasjon for mange, som bør være lett tilgjengelig, sier Lene Gunvaldsen, kommunikasjonsrådgiver i Norges Astma- og Allergiforbund.
Lang liste
Torhild J. Solbakken sier videre at hun har inntrykk av at mange tror universell utforming i hovedsak gjelder rullestolbrukere, blinde og døve, men det gjelder langt flere – opp mot 20 prosent av befolkningen.
– For reiselivet vil god tilgjengelighet og tilrettelegging gi et større markedsgrunnlag og økt konkurranseevne, mener Solbakken.
– Som undersøkelsen viser reiser de som regel sammen med familie, venner, partner eller kolleger, slik at én person kan påvirke mange.
Oppfatningen om at det koster mye å tilrettelegge for mennesker med nedsatt funksjonsevne gjør også sitt. Men ifølge Solbakken kan mange tiltak gjøres uten nevneverdige kostnader. Hun nevner blant annet en lesbar meny, god belysning, plassering av inventar som gir bedre og sikrere gangareal, ta vekk inventar for å gi bedre plass, bruk av kontraster, informasjon om allergener for allergikere, bruk av allergivennlige og parfymefrie såper og rengjøringsmidler, vibrerende brannvarsling, teleslynge, guideslynge, både skriftlig og muntlig informasjon – og mye mer.
Listen er lang over enklere tiltak som kan gjøres for at bedriften eller produktet kan bli mye bedre for langt flere mennesker.
– Selv om bedriften ikke kan bli optimal for alle, kan alle bli bedre for langt flere, og de kan i hvert fall informere om hvordan bedriften fungerer for mennesker med nedsatt funksjonsevne, avslutter Torhild J. Solbakken.