Utbyggeren viste nylig frem tegningene av Stad skipstunnel, et spektakulært og omstridt prosjekt, som politikerne skal godkjenne eller avvise til våren. Tunnelen vil gjøre det mulig for en helårlig skipstrafikk i dette området, ved å unngå å forsere det ekstreme Stadhavet når været er på det verste.
I stedet vil mellom 70 og 120 fartøyer hvert døgn kunne passere gjennom skipstunnelen, som vil ha en nordlig inngang i Kjødepollen og en sørlig inngang fra Moldefjorden. Tunnelen er for øvrig tegnet for å kunne ta imot store passasjerskip, som for eksempel Hurtigruten.
Fra sør vil det bygges en egen bro over inngangen, slik at publikum skal kunne se skip som entrer og kommer ut av skipstunnelen. Åpningen fra nordsiden i Selje bemerker seg på sin side med lekre horisontale hyller.
Arkitektkontoret Snøhetta står for designen av det som skal bli verdens største i sitt slag. De er mest kjent for ikoniske bygninger som operaen i Oslo. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang, 49 meter høy fra bunn til tak og 36 meter bred. Bevilger politikerne de nødvendige 2,3 milliarder kronene vil Vestlandet få en tryggere ferdselsåre. Landsdelen blir også en betydelig attraksjon rikere.
– Det er jo vesentlig at dette er mer enn et stygt inngrep i naturen. Det er et jomfruelig landskap, det har derfor mye å si at det blir brukt energi på å gjøre dette tiltalende, sier prosjektleder i Kystverket, Terje Andreassen, til NRK.
En slik skipstunnel har vært diskutert i over hundre år, og de første planene ble tegnet i 1870-årene. Stad har lenge vært et problemområde – historikere har til og med dokumentert at vikingene pleide å dra skipene sine opp på land fremfor å seile om stad.