Dollar har svekket seg noe den siste tiden, men alle ekspertene tror dollaren vil holde seg sterk mot den norske krona lenge.
Årsaken er oljeprisen, som er lav, og som ikke minst styrker amerikansk oljeproduksjon – og dermed USA økonomi.
Fortsatt billig
– Jeg tror dollaren vil være høy til mot slutten av 2016, sa valutaanalytiker i Nordea nylig til Dagens Næringsliv.
Utfordringen for USA-operatørene, som har opplevd en eventyrlig vekst de siste årene, er at enkelte venter med å bestille reiser. Noen gjør det i håp om at dollarkursen skal gå ned. På den annen side er det noe tidlig å si om dette vil ramme sommertrafikken. Mange har fortsatt ikke bestilt feriereisen.
– Dollarkursen til tross, fortsatt er det billig å reise dit, understreker styreformann Widar Jensen i interesseorganisasjonen Discover America.
I fjor reiste rekordmange (300 000) nordmenn til USA, og Jensen tror at dollarkursen til tross – mange vil oppleve det USA har å by på.
– Shopping er fortsatt billig, selv med en dollarkurs på rundt åtte kroner. Klær, sko og sportsartikler er fremdeles under halve prisen sammenlignet med den her hjemme.
En annen utfordring for USA-operatørene er hotellprisene, som fortsetter å stige, ikke minst i de store byene. New York er blitt veldig dyr, selv om en større differensiering gjennom dynamisk prising gjør at det i noen perioder er billigere.
Daglig leder i USA Spesialisten AS, June Arlen Eggesbø Lundeby, er foreløpig ikke bekymret for utviklingen.
– Vi opplever at folk vil reise til USA uansett, men vi merker at de er mer avventende i håp om at dollaren skal svekke seg, sier hun.
Som i tidligere år tar USA Spesialisten høyde for svingningene.
– Dette er jo faktorer vi ikke rår over, sier Eggesbø Lundeby.
Hun er i grunnen mest bekymret over krisemaksimeringen i media, noe hun mener publikum blir påvirket av.
– USA er fortsatt billig, sammenlignet med Norge. Cruise er for eksempel et konsept der prisene ikke har steget, der du får mye valuta for pengene, sier hun.
Mye ved det gamle
Eggesbø Lundeby har ikke merket noen særlig prisøkning i hotellprisene, bortsett kanskje fra New York. USA Spesialisten har også inngått gode avtaler som ifølge henne sikrer ”konkurransesterke” priser.
Generelt er Eggesbø Lundeby mer bekymret for kundenes kjøpemønster.
– Før planla man sommerferien i jula og bestilte i januar. Nå ser det ut til at planleggingen skjer rundt påsketider, forklarer hun.
Med andre ord er alt ved det gamle, som betyr at markedet er i konstant endring – hele tiden.
Og skulle du synes USA er for dyrt – eller for den del andre land som Thailand og Storbritannia der også prisene har økt– så anbefaler økonomene deg å se på destinasjoner der det fortsatt er ”billig”.
– Argentina og Russland er blitt til dels betydelig billigere, sier Eek-Nilsen til DN, men tror knapt på det selv at det er den veien reisestrømmen kommer til å gå denne sommeren.
I stedet gir Momondo en viss pekepinn på hvor vi aller helst vil dra. Hos flysøkemotoren er de mest søkte reisemålene London, New York, Alicante og Paris.
Mye er med andre ord fortsatt ved det gamle.