Tall fra SSB viser at det totalt var 6 066 982 gjestedøgn ved norske hoteller i sommer (mai – juli) noe som er en nedgang på to prosent sammenliknet med samme periode i 2012. Både norske og utenlandske gjestedøgn opplevede en nedgang på henholdsvis to og en prosent.
– Markedskreftene jobber mot oss, sier Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge. Han tror mye av nedgangen kan forklares med en høy kronekurs og økonomiske nedgangstider i mange av de prioriterte markedene. – Jeg tror også mange kommer til Norge som cruiseturister og således ikke blir regnet med i overnattingsstatistikken, sier han.
Han beskriver likevel ikke situasjonen som helsvart.
– Vi har et fantastisk naturlig utgangspunkt og spennende produkter. Senest denne uken ble Norge stemt til en av verdens ti mest spennende reisemål, i følge reiselivseksperten Lonely Planet. Vi må fortsette med gode og salgsutløsende markedskampanjer i våre definerte markeder, sier han.
Tall for sommeren så langt, viser en nedgang fra viktige markeder som Tyskland (-16 prosent), Nederland (-20 prosent) og Sverige (-4 prosent) Tallene er også røde for store deler av Sør-Europa. Kina, Polen og Russland er de markedene som opplever en positiv vekst i samme periode. Kina er det markedet med størst prosentvis økning på hele 71 prosent fra 2012, noe som utgjør 75 130 kommersielle gjestedøgn.
– Det er dramatisk med en så stor nedgang fra viktige markeder som Tyskland og Nederland, men vi jobber nå målrettet, strukturert og med en større slagkraft for å vinne tilbake markedsandeler i disse markedene, sier Tuftin.
Reiselivsdirektøren spådde tidligere i år en nedgang fra Tyskland og Nederland, og har det siste året jobbet aktivt for å vinne tilbake markedsandeler i disse viktige markedene.
-Vi ønsker å ta den norske sommeren tilbake. Vi skal skape vekst gjennom fokus og et markant fotavtrykk i markedet, både gjennom tydelige og tilgjengelige målgrupper og en posisjonering av Norge med større konsentrasjon og fokus, forteller Tuftin.
En flott norsk sommer ser heller ikke ut til å ha hatt ønsket effekt på ferierende nordmenn. Tall til og med juli viser en nedgang på to prosent i norske kommersielle gjestedøgn.
-Det norske markedet er det viktigste for norsk reiselivsnæring og kan være avgjørende når veksten fra utlandet er usikker. Jeg håper vi ser en økning fra det norske markedet i august, forsetter reiselivsdirektøren.
Tilbakemeldingene fra reiselivsnæringen vitner om en uoversiktlig sommer med store regionale forskjeller. Flere melder om “buisness as usual”, mens andre tydelig har merket nedgangen fra viktige markeder som Tyskland, Nederland og Sør -Europa. Flere melder om en nedgang i antall bussturister, men en kraftig økning i antall cruiseturister.
Slik gikk det i de store regionene:
Østlandet
Østlandet hadde i juli 2013 en økning i utenlandske gjestedøgn på + 2 prosent, og en nedgang i norske gjestedøgn på – 6 prosent, sammenliknet med juli 2012. Dette gir en nedgang på 36 000 gjestedøgn i juli. Ser man på sommeren under ett var det en økning på + 4 prosent fra utlandet og en nedgang på – 4 prosent fra Norge.
De to største markedene i sommer var Sverige og Tyskland, som hadde en nedgang på – 3 og – 6 prosent, mens det tredje største markedet, Storbritannia, hadde en økning på + 7 prosent, sammenliknet med sommeren 2012.
Fjord Norge
Fjord Norge hadde i juli 2013 en økning i utenlandske gjestedøgn på + 1 prosent, og en nedgang i norske gjestedøgn på – 2 prosent, sammenliknet med juli 2012. Ser man på sommeren under ett var det ingen endring fra utlandet og en oppgang på + 3 prosent fra Norge.
I mai 2013 hadde Fjord Norge en økning i antall norske gjestedøgn på + 9 prosent sammenliknet med mai 2012. De tre største utenlandsmarkedene i sommer var Tyskland, Storbritannia og USA, som hadde en nedgang på henholdsvis – 19, – 7 og – 4 prosent.
Trøndelag
Trøndelagsfylkene hadde i juli 2013 en nedgang i utenlandske gjestedøgn på – 11 prosent, og en nedgang i norske gjestedøgn på – 13 prosent, sammenliknet med juli 2012. Ser man på sommeren under ett var det en nedgang på – 5 prosent fra utlandet og en nedgang på – 2 prosent fra Norge.
Det største markedet i sommer var Tyskland, som hadde en økning på + 2 prosent, mens det nest største markedet, Sverige, hadde en nedgang på – 6 prosent, sammenliknet med sommeren 2012.
Sørlandet
Sørlandet hadde i juli 2013 en nedgang i utenlandske gjestedøgn på hele – 30 prosent, og en nedgang i norske gjestedøgn på – 7 prosent, sammenliknet med juli 2012. Nedgangen i juli er på totalt – 10 prosent. Ser man på sommeren under ett var det en nedgang på – 13 prosent fra utlandet og en nedgang på – 7 prosent fra Norge, til sammen drøye 38 000 gjestedøgn.
De to største markedene i sommer var Tyskland og Sverige, som hadde en oppgang på + 2 prosent hver, mens tredje og fjerde største marked, Danmark og Nederland, hadde en nedgang på hele – 49 prosent hver, sammenliknet med sommeren 2012.
Nord-Norge
De nordligste fylkene hadde i juli 2013 en nedgang i utenlandske gjestedøgn på – 14 prosent, og en nedgang i norske gjestedøgn på – 2 prosent, sammenliknet med juli 2012. Dette gir en nedgang på drøye 23 500 gjestedøgn i juli. Ser man på sommeren under ett var det en nedgang på – 15 prosent fra utlandet og det var ingen endring i antall gjestedøgn fra Norge.
De to største markedene i sommer var Tyskland og Sverige, som hadde en nedgang på – 28 og – 5 prosent, mens det tredje største markedet, Danmark, hadde en økning på + 7 prosent, sammenliknet med sommeren 2012.