Dagens Næringslivs test av norske hoteller blir nøye fulgt av bransjen. Men avisen var ikke nådige mot den falmede storheten Dr. Holms Hotell på Geilo. Nye eiere har åpenbart ikke tilført gjesteopplevelsen noe godt; ifjor ble hotellet solgt til tre Bergen-investorer med Knut Holler Gjøvaag (48) og hans selskap Frydenbø i spissen.
Avisen skriver blant annet:
“Og ja, vi har booket et rom i den historiske delen av hotellet, men det betyr vel ikke at rommet skal fremstå som slitent og utdatert? Med masse støv under sengene, hår i badekaret, og slitasjemerker i glassfiberstriene og i parketten?
Og i sofaen er det tydelige merker etter søl fra tidligere gjester.
Sluken på badet er virkelig ekkel. Og det er ikke noe avtrekk fra badet, slik at ekkel, fuktig luft og lukt setter preg på rommet. Og skrivebordslampen blir etter få minutter så varm at den etterlater brannsår på fingrene. Dessuten er det trådløse nettet altfor svakt og ustabilt.”
Også frokosten, spa-tilbudet og servicen får gjennomgå, selv om enkeltmedarbeideres evner til velvilje og en god middag trekkes frem som positive opplevelser på høyfjellshotellet.
Og det kan være en viktig trend DN her beskriver; med dårligere resultater for dirstriktshotellene blir mindre ressurser brukt på å vedlikeholde hotellene. Dessuten blir det skåret ned personalet noe som igjen slår ut negativt for den servicen gjestene blir møtt med. Det er neppe overraskende for mange i bransjen at det er den veien det går med mange av de store velrenommerte og -etablerte hotellene, men det er trist lesning for hotelltilbudet i Norge og den rundreiseturismen vi håper å leve av fremover.