Det går med andre ord mot ny rekord, ifølge den internasjonale cruiseindustriens organisasjonen (CLIA). Det skyldes ikke minst at cruiserederiene kan friste med nesten tusen ulike anløpshavner, på nye og eksotiske destinasjoner. Særlig er veksten i det asiatiske markedet stor.
Rederier i CLIA, der alle de store er med, melder om investeringer i 22 nye cruiseskip – både elve- og ekspedisjonscruise – til over 30 milliarder kroner.
– Nye destinasjoner over hele verden, og investeringer i nye, innovative skip, er bare noe av det som gjør at vi nå er inne i en meget spennende tid både for rederiene og passasjerene, sier styreleder Adam M. Goldstein i CLIA.
Han sitter i tillegg i toppledelsen i det delvis norskeide rederiet RCCL.
Cruiseindustrien bidrar betydelig i den globale økonomien. I 2013 var bidraget på nesten 900 milliarder kroner, og totalt er omlag 900 000 ansatt i næringen.
Gjennom flere undersøkelser har CLIA ellers identifisert syv trender som vil påvirke cruiseindustrien i 2015:
1. Gjester vil ut igjen
Cruisepassasjer sier de ønsker å reise på cruise, og er svært tilfredse med sine tidligere cruiseferier. 62 prosent av passasjerene er såkalte «repeaters» – altså gjester som har vært på cruise før. I tillegg oppgir 69 prosent at cruise gir mer verdi for pengene enn en landbasert ferie. Totalt anslår CLIA-medlemmene at antallet passasjerer i 2015 vil utgjøre 23 millioner. Det utgjør fire prosents økning sammenlignet med prognosen for 2014, som var på 22,1 millioner passasjerer. Antall passasjerer i 2013 var 21,3 millioner.
2. Størrelse ikke like viktig
For fem år siden ble verdens største cruiseskip introdusert med en kapasitet på 6.300 passasjerer. Med de 22 nye skipene som introduseres i 2015, er fokuset på størrelse redusert og fokus på unike fasiliteter og ikke minst design økt.
3. Spesialcruise fortsetter veksten
CLIAs spesialsegment, som inkluderer sofistikerte skip, luksusyachter, elegante ocean-liners og de nyeste elvecruisefartøyene forventer også i 2015 en tosifret prosentvis vekst i antallet passasjerer. Faktisk har estimatene for disse spesialcruisene økt med 21 prosent årlig fra 2009 til 2014.
4. Karibia holder stand
Karibia fortsetter å være meget ettertraktet som destinasjon ettersom mer enn en tredjedel av cruiseindustriens seilinger i 2015 vil finne sted her. Samtidig utvider cruisepassasjerene sin horisont. Middelhavet fortsetter å vokse i popularitet, det samme gjør andre regioner inklusive Asia og Australia. I 2015 vil 52 skip gjennomføre 1065 seilinger i Asia med en samlet kapasitet på 2,17 millioner passasjerer.
5. Vil verden rundt
Cruiseindustrien opplever en økning i antallet passasjerer som ønsker å oppleve verden via cruise, og bransjen imøtekommer denne etterspørselen. CLIAs medlemmer tilbyr nesten tusen havner verden over, mange i områder som inngår i UNESCOs verdensarvliste.
6. Reisebyråer er viktige
Mens internett og mobile plattformer blir stadig viktigere når konsumenter skal foreta kjøp, er reisebyråene fremdeles den mest foretrukne og mest populære måten å booket et cruise på. Faktisk benytter syv av ti cruisepassasjerer en agent for hjelpe dem med å planlegge og booke sin cruiseferie.
7. Passasjerenes ønsker avgjør
Rederienes gjester legger føringer for den innovative utviklingen i industrien som aldri før. Cruiserederiene er opptatt både av å innfri kravene som er viktige for gjestene, som for eksempel fullgod, trådløs WiFi- og mobildekning over absolutt hele skipet, tilbud til alle generasjoner i familien, tema-cruise og «foodcations» (kulinariske tilbud på meget høyt nivå).