Siden oppstarten i 2002 har 130 millioner passasjerer til nå reist med Norwegian. De siste årene har vært preget av sterk vekst, med en rekke nye ruter – også interkontinentalt – og nye maskiner. Nye baser er også etablert, i USA og Spania.
Det har likevel ikke påvirket fyllingsgraden. Faktum er at den har økt, fra 78 prosent i 2013 til 81 prosent i fjor.
Også årets siste måned var preget av kapasitetsøkning og sterkt fyllingsgrad. I desember fløy Norwegian 1 635 596 passasjerer. Fyllingsgraden var 81,3, som er opp 3,3 prosentpoeng sammenlignet med samme måned i fjor.
Samtidig var kapasitetsveksten (ASK) i årets siste måned 12 prosent og trafikkveksten (RPK) på 17 prosent. Antallet passasjerer økte med to prosent.
– Stadig nye kunder kommer om bord. Ikke minst i nye markeder utenfor Skandinavia ser vi at mange har prøvd Norwegian for første gang, likt tilbudet vårt og kommer tilbake, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i en kommentar til tallene.
Dette mener han gjør Norwegian bedre rustet til å møte en stadig sterkere internasjonal konkurranse.
– England, USA og Spania er eksempler på markeder med stort kundetilfang, hvor selskapets vekst bidrar til å øke fremtidig konkurransekraft og dermed trygge arbeidsplasser i Norwegian, sier Kjos, som er spesielt godt fornøyd med at selskapet både på årsbasis og i desember fylte flyene enda bedre enn året før.
Totalt gjennomførte Norwegian 99,6 prosent av de planlagte flyvningene i desember, hvorav 75,2 prosent gikk på oppsatt rutetid.