Det kommer frem i Avinors reisevaneundersøkelse for 2013 som nå legges frem. Den forteller at det bare er SAS og KLM som er større enn Norwegian når det gjelder interkontinentale reiser. SAS dominerer med 560 000 passasjerer, mens KLM kan skilte med 350 000.
Etter bare ett år inntar Norwegian tredjeplassen med 200 000 reisende, og er dermed jevnstor med store selskaper som Lufthansa, British Airways og Air France.
Alle forsinkelsene og klagene på dårlig kundebehandling fra frustrerte passasjerer har tydeligvis ikke skremt andre nordmenn fra å reise med Norwegian.
– Den imponerende raske veksten viser hvor viktig det er for nordmenn flest å få tilbud om direkteruter til de populære feriemålene, sier forsker Jon Martin Denstadli ved Transportøkonomisk Institutt (TØI) til Aftenposten.
Det er han som står bak Avinor-rapporten ”Reisevaner på fly 2013”, sammen med Harald Thune-Larsen og Petter Dybedal. Denstadli tror Norwegians direkteruter med kortere reisetid og konkurransedyktige priser har gjort at selskapet har kapret en plass helt i teten.
– Norwegian har både skapt ny trafikk og også tatt noe trafikk fra konkurrentene, forklarer han, og viser til at den kontinentale, interkontinentale trafikken ut fra norske lufthavner har økt med fire prosent de siste to årene.
Av de drøyt 2,2 millioner reisende er den største økningen til Asia og Midtøsten. Samtidig er USA det klart største enkeltmarkedet, med Thailand på andre.
Norwegian tredje største på langdistanse
0Lavprisselskapet Norwegian er det tredje største selskapet som tilbyr interkontinentale ruter fra Norge.