Det er en undersøkelse i regi av reisebyråkjeden Ticket som viser at rundt 60 prosent av de spurte skal reise utenlands denne sommeren. Der vil de ikke bare ligge på stranda.
– Selv om Spania fortsatt er det store ferielandet, med Mallorca og Barcelona i spissen, er det andre destinasjoner som seiler opp. Det skyldes stadig bedre tilbud om direktefly, sier markeds- og administrasjonssjef i Ticket Feriereiser, Ellen Wolff Andresen.
Sammenlignet med i fjor er økningen i antall bestillinger på fem prosent, og mange av de klassiske Syden-reisemålene går igjen. Samtidig merker reisebyrået en omprioritering blant de reisende.
– At det ikke lenger handler så mye om sol og strand er spesielt merkbart i år, sier Wolff Andresen.
I Tickets Respons Analyse-undersøkelse fremkommer det at fire av ti foretrekker å reise rundt på egen hånd og oppleve flere ulike reisemål eller land i løpet av én og samme reise.
– Dette er noe vi merker i vår daglige omgang med kundene. Det er blitt viktigere å se og gjøre noe i ferien. Dette gjenspeiles også i at flere enn tidligere leier bil for å foreta egne utflukter, understreker Wolff Andresen.
I undersøkelsen svarte 44 prosent at de pleier å leie bil når de vil utforske reisemålet. At destinasjoner som Paris, Reykjavik og Berlin vokser tyder også på at opplevelser er blitt viktigere.
En annen viktig driver er direktefly. Mange vil heller å reise til en destinasjon som kan nås direkte om førstevalget har mellomlanding. I så måte er Alicante i Spania et gyllent eksempel. Norwegian har åpnet flere direkteruter dit, noe som faktisk fører den spanske byen opp på 10. plass i Tickets rangering over deres ti på topp-reisemål.
Øverst står ikke uventet Palma de Mallorca, deretter Kreta, Antalya, Rhodos og Barcelona som i fjor. Av land på topp ti-listen står Spania øverst, med Hellas som en god nummer to.
Det mest påfallende i undersøkelsen er uansett hvor konservativt vi reiser. De gamle slagerne er fortsatt mer enn gode nok.
Noen hovedtrender i Ticket Feriereisers undersøkelse:
* Lokale flyavganger øker
* Flere direktefly
* Fleksibilitet stadig viktigere (opplevelser i kombinasjon med sol og strand)
* Kombireiser øker (by og strand, safari og strand, flere reisemål på én tur)
* Økning av leiebiler
* Aktiv ferie og trening viktig
* Konsepthoteller/skreddersøm øker
Fakta
I Respons Analyses undersøkelse som vi viser til i artikkelen over deltok 1033 nordmenn i perioden 11. til 19. februar i år, med et riksrepresentativt utvalg av den norske befolkningen mellom 18 og 79 år.