Onsdag la selskapet frem sine nye planer for verdenspressen. Blant annet skal Ryanair åpne åtte nye baser rundt om i Europa, kjøpe 175 nye fly, og i større grad peile seg inn mo hovedflyplassene, blant annet Norge.
Ifølge Aftenposten er planene ukjent for de store norske flyplassene.
Mer fleksibelt
Det mest interessante med “nye” Ryanair er at selskapet skal bli mykere.
– Endringen vil likevel ikke forandre på det faktum at vi fortsatt skal ha de laveste prisene i markedet, understreket Ryanairs nye markedsføringsdirektør Kenny Jacobs blant annet på pressekonferansen i London.
Flere vesentlige endringer er på gang. For å tiltrekke seg flere forretningsreisende skal du for eksempel nå kunne kjøpe billetter hos reisebyråene. Ifølge Jacobs er målet å doble antallet forretningsreisende.
– Vi skal bli et selskap også for de som reiser ut om morgenen,og kommer hjem igjen om kvelden, understreket Jacobs.
Tilbud om fleksible billettmuligheter, hurtigkøer på flyplassene og forhåndsbestilling av seter om bord er også en del av den nye strategien, i tillegg til muligheten for mer håndbagasje. De fleste av de ofte skyhøye og upopulære gebyrene skal også reduseres betydelig.
Tilbaketrukket sjef
Ryanairs mykere profil kommer etter massiv kritikk av selskapets aggressive kostnadsjakt, som på samme vis er en viktig suksessfaktor. Kritikken har økt i styrke, og med flere aktører på banen som spiser markedsandeler – som Norwegian – har Ryanair innsett at de må imøtekomme kritikken.
I fjor var snittprisen på en Ryanair-billett 400 kroner, men der mange konkurrenter har gått betydelig i minus, har det irske selskapet tidligere kunnet presentere milliardoverskudd. Slik har man de siste årene kunnet ekspandere.
Nå er imidlertid tiden inne til å legge om profilen, som også innebærer at selskapets mediakåte sjef – Michael O’Leary – får en mer tilbaketrukket rolle.
Den nye romsligheten strekker seg imidlertid ikke til de ansattes lønns- og arbeidsforhold.
– Vi har 3000 piloter som ønsker seg jobb i Ryanair, vi er ofte feil fremstilt, sa O’Leary i en kommentar til spørsmålet fra pressen om akkurat dette.
En tanke mer ydmyk enn sist han kommenterte emnet.
Fakta
Ryanair er Europas største lavpris flyselskap foran britiske EasyJet og Norwegian. Selskapet ble etablert i 1985, og har hovedsete i Dublin. Det opererer over 950 ruter i 26 ulike land i Europa og Nord-Afrika. Med 54 baser i rutenettet gjennomfører Ryanair mer enn 1500 flyavganger hver dag. I Norge opererer selskapet fra Moss, Rygge, Sandefjord, Torp og Haugesund.