I tillegg øker bruken av sosiale medier blant jobbreisende, og det gir reisebyrået muligheter og utfordringer.
– Det er mange muligheter som ligger foran oss til å utvikle tjenester som gjør det enklere på være på jobbreise, sier direktør for utvikling og teknologi i Berg-Hansen, Eli V. Lindland.
Som resten av bransjen ser også Berg-Hansen at internettbruken på mobil øker.
-38 prosent av internettrafikken i Norge er mobil. Da handler det ikke lenger om å tilpasse seg til mobile løsninger, men å optimalisere for mobil. Det er på mobilen utviklingen nå skjer, og det meste av det vi gjør kommer til å bli laget for mobil, for deretter å bli tilpasset andre flater i etterkant. Vi nordmenn har blitt mobile, sier Lindland.
De siste tallene fra Berg-Hansens jobbreiseundersøkelse viser en markant økning i jobbreisendes bruk av sosiale medier.
-Bare på et år ser vi at bruken av både Facebook, Twitter og Instagram øker. Dette er interessant og vi vet at vi må utnytte mulighetene som ligger i sosiale medier for å tilrettelegge for en enkel reisehverdag, sier Lindland.
Er du på… 2013 2012 Forskjell
Facebook 72 % 66 % +6 %
Twitter 22 % 16 % +6 %
Instagram 23 % 12 % +11 %
Berg-Hansens jobbreiseundersøkelse er gjennomført blant Berg-Hansens jobbreisende (17.000 respondenter) i desember 2013.