Reiselivsåret 2013 endte med en total nedgang i kommersielle gjestedøgn på minus en prosent. Både det norske og utenlandske markedet opplevde en nedgang på en prosent sammenlignet med 2012.
Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge medgir at reiselivs-Norge har en tøff jobb foran seg i 2014, men han tror likevel at den negative trenden vil snu i 2014 og at vi vil se en svak økning i kommersielle gjestedøgn i 2014.
– Vi har lagt noen tøffe reiselivsår bak oss, en vedvarende sterk krone og en økonomisk nedgang i noen av våre viktigste markeder, har gjort jobben med å ta markedsandeler svært krevende. Det vil det fortsatt være i 2014, men forutsetningene er noe bedre i år, spesielt med en svakere norsk krone, sier Per-Arne Tuftin i en pressemelding.
Reiselivsdirektøren spår en svak oppgang i kommersielle gjestedøgn på en til to prosent i 2014, men tror dette markerer begynnelsen på en mer positiv utvikling for reiselivet.
At den norske kronen har svekket seg noe, tror reiselivsdirektøren vil virke positivt for reiselivsåret 2014. Han peker også på at til tross for at den globale økonomien går på lavgir, så fortsetter veksten i internasjonale turistankomster. Tall fra UNWTO viser at antall ankomster økte med fem prosent fra januar til september i år, dette tilsvarer 41 millioner ekstra reiser på tvers av landegrenser sammenlignet med samme periode i 2012. Det er turisme til Sentral- Øst -og Sør-Europa som driver veksten. Nord-Europa hadde den svakeste utviklingen med i underkant av fire prosent flere ankomster
-Vi ser at folk fortsetter å reise, selv i økonomiske nedgangstider. I fjor klarte vi ikke å ta vår del av denne veksten, men det skal vi jobbe for å endre i 2014, sier reiselivsdirektøren.
Innovasjon Norge skal fortsette å satse på gode og solide internasjonale markedskampanjer, men i år skal disse være større og tydeligere med flere kampanjepartnere, fortsetter Tuftin.
Reiselivsdirektøren peker også på at et økt fokus på Asia og nye markeder som Brasil skal utgjøre en del av den nye satsingen i 2014.
– Vi ser en stadig økning i asiatiske gjestedøgn, om denne positive veksten fortsetter, vil asiatiske gjestedøgn om 10 år utgjøre en like stor andel hotellovernattinger i Norge som eurolandene utgjør i dag, spår Tuftin.
Tuftin trekker også frem arbeidet med turoperatører i markedene og det nye samarbeidet «Incoming 2013»
– Den norgesbaserte incoming-virksomheten utgjør over en milliard kroner, viser en ny rapport. Det er klart at vi må legge til rette for en videre utvikling på dette viktige området. Samtidig ser vi at turoperatører fortsatt spiller en viktig rolle i flere av våre prioriterte markeder og at reiser bestilt gjennom turoperatører og reisebyråer har et større forbruk, samt at de stimulerer til viktig nyrekruttering, sier Tuftin.
Reiselivsdirektøren peker også på et økt fokus på verdiskapning rundt cruisenæringen i Norge.
– Den raske økningen i cruiseturismen har endret mye av hverdagen for norsk reiselivsnæring. Dette gjør at vi må tenke nytt og skape nye landbaserte produkter for cruisenæringen som norsk reiseliv kan tjene mer på, tror Tuftin.
Fjorårets reiselivsår ble preget av et år med nedgang fra noen av Norges viktigste markeder; Tyskland og Nederland, som opplevde en nedgang i kommersielle gjestedøgn på minus 14 prosent. Våre viktige nærmarkeder, Danmark og Sverige, opplevde også en nedgang i 2013 på henholdsvis 11 og 1 prosent. USA og Storbritannia har også opplevd nedgang det siste året på minus fire og to prosent. Fra Sør-Europa er tallene røde i år også, Frankrike (-2 %), Italia (-1 %) og Spania (-13 %).
Også i 2013 var det Asia som markerte seg med den største prosentvise økningen i kommersielle gjestedøgn, selv om dette er mindre markeder målt i volum. Sør- Korea og Japan hadde en nedgang på 12 og 14 prosent. Kina og “Asia ellers” fortsetter å øke med kan vise til en vekst på henholdsvis 63 og 17 prosent i samme periode.
Russland fortsetter å vokse og har hatt en vekst på syv prosent i antall gjestedøgn så langt i år. Sekkeposten «Europa ellers» har også hatt en positiv utvikling med en økning på 16 prosent.
Vintersesongen kan bli årets joker
Reiselivsdirektøren tror vinteren kan bli årets «reiselivs-joker». -Vi opplevde en god vintersesong i fjor, med gode ski og føreforhold og gode fridager både i julen og påsken. Dette gav gode resultater på begynnelsen av året, forteller Tuftin.
Så langt i år melder flere av de store skidestinasjonene om en god sesong så langt i år. Det nye charter samarbeidet mellom Storbritannia og skidestinasjonene Hemsedal, Geilo og Beitostølen har også vært en positiv utvikling i vinter. Likevel skaper dårlige værforhold en usikker sesong for flere av de norske skidestinasjonene. Vinterprognosene til Innovasjon Norge viser en avventende holdning fra aktørene hvor en overraskende stor del tror på samme resultat som i fjor.
– Vi er avhengig av en god vintersesong i år, dersom denne svikter, må sommersesongen være ekstra sterk for at vi skal klare å ta markedsandeler i 2014r, sier Tuftin.
Nordmenn sine ferievaner kan også bli en avgjørende faktor for reiselivsåret. Tall fra SSB viser at nordmenn har hatt flere ferie- og fritidsreiser i Norge ved utgangen av tredje kvartal sammenliknet med samme periode i 2012. Hele 60 prosent av nordmenns feriereiser er i Norge og 44 prosent av overnattingene. Likevel legger nordmenn igjen kun 27 prosent av forbruket i Norge. -Vi ser at nordmenn stadig reiser mer i eget land, men utfordringen er stadig å få nordmenn til å bruke mer penger også på ferien i Norge, avslutter reiselivsdirektøren.