Kanariøyene er ikke hva de en gang var. I takt med at vi er blitt mer reisevante – og kravstore – vil vi se og gjøre mer, bo og spise bedre, i omgivelser som behager.
Norske charteroperatører har fulgt med i timen, og er blitt flinke til å tilpasse seg endringene.
Solen fortsatt viktig
Amisol er blant operatørene som nå pakker inn klassikeren Gran Canaria som om kanariøya var et stillehavsparadis.
– Vi vil fortsatt ha sol og strand, ikke minst nå på vinteren, men også noe mer og genuint, sier daglig leder Gunder Moe i Amisol, og vet at det ikke er noe nytt i det han fremholder.
Trenden har vært klar i flere år nå – Kari og Ola vil noe langt mer enn å ligge pal i sola.
– En øy som Gran Canaria har jo mye mer enn de mest kjente turiststedene å by på, sier Moe, og nevner den gamle bydelen i Las Palmas og noen av de idylliske små landsbyene utenfor de store turistkompleksene som eksempler.
– Øya egner seg jo også ypperlig til vandrer- og sykkelturer. Her vil de reisende gjerne ha tilrettelagte utflukter, noe de nå også får, sier Moe.
Endringene i reisevanene er noe charterselskapene også har tatt konsekvensen av, og legger til rette for. Nye og spenstige hoteller, samt en mengde aktiviteter på reisemålene, er blant tiltakene. De store reisemålene har også tatt inn over seg at gjestene vil ha noe mer, og byer som Las Palmas med omland har vært gjennom store endringer de siste årene for å tilpasse seg stadig mer kravstore besøkende.
– Gode temperaturer er fortatt viktig, særlig nå på vinteren, men det er ikke lenger nok, fortsetter Moe, også kjent for sine mange år som administrerende direktør i charterselskapet Solia.
Dynamisk pakking
Lavprisselskaper som Norwegians aggressive inntreden i reiselivet har ført til store endringer også for reiseoperatørene. De rendyrkete charterselskapenes tid er forbi. Flyselskapene er i stor grad blitt en premissleverandør for hvor folk reiser, fordi prisen blir den drivende faktoren.
Dette faktum utnytter reiseselskapene, som benytter seg av flyselskapenes varierende kapasitet. Dette kobler de opp mot sin egen kompetanse på landsiden og infrastrukturen der.
Såkalt dynamisk pakketering er ikke noe nytt. Rene nettselskaper som Solfaktor har i mange år hatt stor suksess med å koble sammen fly og hotell. Det nye er de mer klassiske reiseoperatørene og charterselskapene gjør mye av det samme.
– Du kan jo kalle det vi driver med som semidynamisk, forklarer Moe, som har opplevd dramatiske endringer i chartermarkedet, der de tre store – Ving, Apollo og Star Tour – har konsolidert sin stilling, mens marginene blir stadig mindre for den store underskogen av små og mellomstore reiseselskaper.
Amisol, som tidligere het Pyramidene og har Egypt som sitt viktigste reisemål, har nå vært nødt til å snu seg rundt og bevege seg tyngre inn i de mer tradisjonelle vinterdestinasjonene for å få flere bein å stå på. Der er det tøft, og ett av virkemidlene er å selge de gamle reisemålene i ny innpakning.
Ifølge Moe holder Kanariøyene seg godt ikke bare fordi reiseoperatørene klarer å fornye seg, men også fordi klimaet er bra, og at reisetiden er akseptabel.
– Det er Kanariøyenes store styrke, som gjør at de fortsatt vil regjere grunnen, konkluderer Moe.