– Vi må holde trykket oppe

Turiststrømmen til Norge flatet ut i fjor. Å koble seg på hendelser som ikke nødvendigvis kontrollerer seg selv er blant strategiene Innovasjon Norge tar i bruk for å styrke veksten i besøket, ikke minst i skuldersesongene.

0

Innovasjon Norge hviler ikke på laurbærene, selv om det tallmessig ble et hvileskjær i fjor. Besøket fra utlandet gikk ørlite opp, mens den innenlandske turismen sto på stedet hvil.

Større potensiale

– Siden 2014 har den ene reiselivstoppen etter den andre kommet Norges vei. Forventningen var derfor høye ved årets inngang, men mye tyder på en utflating, sa reiselivsdirektør Bente Bratland Holm under en presentasjon av fjorårstallene, og strategiene man kommer til å velge for å styrke veksten fremover.

Selv om det ikke er grunn til bekymring understreker Holm at det er viktig å holde trykket oppe.

– At det flater ut er helt normalt, sier hun.

Samtidig trenger man vekst, ikke minst for å fylle opp de nye 9400 hotellrommene som er planlagt de neste årene. Samtidig går ett av tre hoteller i Norge med underskudd, noe som i stor grad skyldes at besøket – kanskje med unntak av nordlysturismen i Nord-Norge – er konsentrert rundt sommermånedene.

– Vi må i enda større grad få besøket spredt ut over hele året, mener Holm.

Siden 2005 har hele 50 prosent av veksten fra utlandet kommer fra Asia og USA. Det skyldes ikke minst gunstig kronekurs, flere flyruter og i den senere tiden politisk tøvær. Denne gruppen besøkende er ikke minst viktig fordi amerikanere og kinesere gjerne kommer i de sårbare skuldersesongene, og det er ifølge Holm god grunn til å tro at potensialet er større.

– Ved å se på overnattingsdøgn til og med oktober 2017 ser man den største økningen fra USA kom i mars, september og oktober, måneder som tradisjonelt er ”hard sells”. Derfor er disse markedene avgjørende for å skape vekst hele året, sier Holm.

Det blir tøffere å opprettholde trykket, mener den tidligere reiselivsdirektøren. Les her!

Det er ellers oppgang i de fleste internasjonale markedene, med unntak av en markant nedgang i nærmarkedene Sverige, Danmark og Storbritannia. Når det gjelder de tre sistnevnte skyldes det i stor grad lite snø og sen påske i fjor. En fortsatt svak krone vil trolig gi positivt utslag inneværende vinter, mener Holm.

– Nærmarkedene er stabile over tid, selv om de er mer følsomme for eksempelvis valutaendringer og værforhold, sier reiselivsdirektøren.

Sterk i troen

Blant tiltakene for å styrke kunnskapen om Norge også i mer utradisjonelle målgrupper er å hekte seg på hendelser utenfor markedsapparatets kontroll. Som det faktum at prins Harry og kjæresten Meghan kommer til Tromsø. Eller alle hurlumheien om Trollpikken.

– Disse tingene må vi spille på, selv om vi ikke har hatt en finger med i planleggingen av dem, sier Holm.

Innovasjon Norge initierer også selv mer utradisjonelt samarbeid ikke minst på kulturfeltet, som besøket til den kinesiske superstjernen Wang Tuan, som denne måneden skal spille inn video med vintertema her på berget. I likhet med koblingen med Disney-filmen Frozen mot det amerikanske markedet vil Wang Tuans video trolig gi betydelig effekt i Kina.

Tallene ellers viser at troen på et godt 2018 er stor, selv om det er færre som venter vekst enn i fjor. Det er særlig nordlys-, byferie- og skidestinasjonene som venter oppgang, noe som underbygges av bookingtall fra Forwardkeys. Det er per i dag 13 prosent flere bestilte flybilletter til Norge mellom januar og april 2018 sammenlignet med samme periode i fjor.

– Fremtiden er uforutsigbar, men reiselivsbransjen har god grunn til å tro på et godt 2018. Norges konkurranseevne forblir sterk takket være en svak krone, og Innovasjon Norges undersøkelser i markedene viser at interessen for Norge stadig øker, konkluderer reiselivsdirektøren.

 

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.