De 15 finalistene i den nystiftede prisen Årets reiselivsperle er plukket ut blant 150 bedrifter  som selv meldte seg på kåringen. Alle de andre var ikke interessert i å nominere verken seg selv eller andre, skriver Aftenposten.
Les også: Her er reiselivsperlene.
 Reiselivsmessen gjør alt for å få omtale for en messe som er i ferd med å dø ut, sier direktør Terje Devold i 62 grader Nord, som blant annet eier Union Hotel, og fortsetter:
 Hos oss havnet invitasjonen i søppelboksen.
Tilbakeviser kritikk
Norges Varemesse, som arrangerer Reiseliv 2012, lanserer i år perleprisen for å synliggjøre det de beskriver som de mange flotte, norske reiselivsbedriftene for det norske publikum. De sendte ut invitasjoner til omlag 7000 reiselivsbedrifter med oppfordring om å nominere kandidater.
 Vi er godt fornøyd med å ha mottatt 150 nominasjoner. De representerer et bredt utvalg reiselivsbedrifter med god geografisk spredning. Vi har selvsagt ambisjoner om å få med enda flere neste år, men prisen er ny, sier utviklingssjef Vidar Pederstad i Norges Varemesse til Aftenposten.
Trekker seg i protest
Listen over dem som har nominert seg selv til den nye prisen, avdekker et tydelig geografisk forskjell. Flesteparten av de 150 bedriftene holder til ute på øyer og holmer, inne i dalbunner og oppe på fjellet. Bortsett fra Dyna Fyr innerst i Oslofjorden, ligger ikke en eneste av finalistene i nærheten av en by.
Reiselivsmessen har fått med seg en gruppe sentrale navn i bransjen til å sitte i juryen, blant dem kommunikasjonsdirektør Kristin Gyldenskog i NHO Reiseliv. Hun ville revurdere sin deltakelse da hun fikk vite at kun to prosent av Norges reiselivsbedrifter er med.
 Jeg har bestemt meg for å trekkemeg som jurymedlem på bakgrunn av de opplysningene Aftenposten har forelagt meg, sier hun.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 02.02.2012 klokken 08.35