Men det spørs om dette er nok. Bussene kan kjøre mange kilometer på 45 dager, sier daglig leder Torbjørn Johansen og driftsleder Per Mikkelsen i Bussring i Tromsø, et av de største turbilselskapene i Nord-Norge, skriver Aftenposten.
Forslaget fra samferdselsdepartementet er ment å demme opp for konkurranse fra utenlandske busselskaper. Med lavere sjåførlønninger og billigere busser kan de operere med et helt annet kostnadsnivå enn sine norske konkurrenter. Resultatet, ifølge NHO Transport, er at enkelte norske turbilselskaper har hatt en svikt i omsetningen på 50 prosent.
Smutthull i loven
Transport mellom to steder i en annen stat enn der selskapet hører hjemme, som kalles kabotasje, er i utgangspunktet ikke tillatt. Transportører fra EØS-området har likevel adgang til å utføre midlertidig kabotasje i Norge. Imidlertid er begrepet midlertidig ikke blitt definert. Det er dette samferdselsdepartementet nå vil rydde opp i.
 Begrensningen vil kanskje ikke ha så stor effekt for svenske busselskaper. De kan skifte buss. Men det vil forhåpentligvis føre til at spanske og baltiske selskaper, som har betydelig virksomhet her, vil finne det mindre attraktivt å ta oppdrag i Norge, tror administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport.
De utenlandske busselskapene har særlig kommet inn på to markeder. Det ene er reiser der turistene flys inn til en flyplass i Norge, da gjerne Gardermoen, og deretter drar på busstur i Norge, før de returnerer tilbake til hjemlandet fra samme flyplass. Det andre er utflukter for cruisepassasjerer ved de største cruisehavnene i Norge.
Langt fra bare positivt
Forslaget om å begrense utenlandske turbussers virksomhet i Norge blir møtt med hoderisting i cruisebransjen.
 Jeg er rystet over at departementet kan foreslå noe slikt, sier administrerende direktør Arthur Kordt i European Cruise Service.
Han påpeker at antall cruisepassasjerer til Norge har økt med om lag ti prosent årlig de siste årene, og at cruiseoperatørene er avhengige av utenlandske turistbusser for å kunne betjene alle passasjerene. Han tror også prisene nå vil stige.
 Men verre er det at vi risikerer å ikke kunne dekke behovet, sier Kordt til Aftenposten.
Oppdatert av Stein Arild Iglebæk 14.02.2010 klokken 11.05