Tapet som i norske kroner er 920 millioner er likevel bedre enn første kvartal året før, da underskuddet endte på 124 millioner pund.
Omsetningen steg fra 2,53 milliarder pund i oktoberÂdesember 2009 til 2,69 milliarder samme periode i fjor. Driftsresultatet gikk fra minus 140 til minus 108 millioner, og resultat før skatt fra minus 166 til minus 134 millioner.
Selv liker TUI å rette oppmerksomheten mot det justerte resultatet, hvor man har tatt bort resultatet fra avsluttede operasjoner, ekstraordinære kostnader og lignende. Justert driftsresultat gikk fra minus 107 til minus 84 millioner pund og justert nettoresultat fra 121 til 97 millioner.
Uansett hva slags regnskapsføring man foretrekker, er det tydelig at markedet for TUI Travel nå er bedre, om enn fortsatt langt fra friskmeldt. I regnskapspresentasjonen står det at virksomheten i Norden trakk resultatet oppover.
Les også: Godt charterår i fjor.
Fredriksen er sugen på reiseliv
TUI-konsernet eier, foruten 57 prosent av TUI Travel, 49,8 prosent av containerskipsrederiet Hapag-Lloyd. Sistnevnte skal utfisjoneres og børsnoteres i år. Tidligere var det ventet at en av Norges aller rikeste menn, John Fredriksen, da ville skaffe seg full kontroll i Hapag-Lloyd.
Den senere tid er det imidlertid kommet signaler om at Fredriksen, som er TUI-konsernets nest største aksjonær, er vel så interessert i reiselivsbiten. Det ble også bekreftet av Fredriksens høyre hånd, Tor Olav Trøim, på gårsdagens generalforsamling i TUI-konsernet.
Trøim har også tidligere signalisert optimisme på reisebransjens vegne.
Les også: Bekrefter Fredriksen-ambisjoner.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 10.02.2010 klokken 10.10