SAS skal redusere antall flymodeller i flåten, og det er allerede bestemt at den aldrende MD 80/90- og Fokker 50-flåten går ut, skriver Dagens Næringsliv. I Stockholm og Oslo skal Boeing 737 NG, som er siste generasjon 737, være enerådende for SAS.
 Vi spesialiserer oss på 737, og vil neste år lease rundt 20 737 NG, sier visekonsernsjef John Dueholm til avisen.
På lengre sikt er planen mer omfattende.
 Vi har sendt ut forespørsel til tre produsenter om leveranse, pris og finansiering på nye fly, sier Dueholm.
SAS har ikke veldig mye penger på bok, og driften går fortsatt med underskudd.
Les også: Verre enn ventet for SAS.
 Vi må tjene penger for å klare å investere i ye fly, fastslår finansdirektør Mats Lönnqvist i SAS.
Hovedflyet for SAS er i dag Boeing 737, men i København har selskapet ti fly i Airbus A320-familien. Det er disse flyene Dueholm og SAS-ledelsen skal vurdere framtiden til i månedene som kommer. Alternativene er Boeing 737 NG eller fortsette med Airbus. En tredje mulighet er den helt nye flytypen Bombardier C Series, som kommer på markedet i 2013.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 12.02.2010 klokken 09.55