Nrks Forbrukerinspektørene har gjennomført en spørreundersøkelse på nett blant piloter i SAS og Norwegian om arbeidsforholdene deres. 389 av 1100 piloter har svart på de 14 spørsmålene.
Det er som regel to piloter på jobb i lufta. Det hender at de avtaler med hverandre å sove.
 At pilotene sover etter avtale er en prosedyre som er beskrevet og kalles kontrollert hvile. Denne ordningen har hjemmel i regelverket, og er en ordning man tar i bruk på lengre flyturer. På langdistanseturer har man mulighet også til å sove i seng, og man har ofte med en avløsningspilot, forklarer Aleksander Wasland, nestleder i Norsk flygerforbund, til Nrk Forbrukerinspektørene.
Imidlertid har halvparten av pilotene sovnet i cockpit uten at det er avtalt med kollegaen.
Les også: SAS-pilot sovnet i luften.
Resultatene fra undersøkelsen viser ellers hvilke konsekvenser pilotene mener dagens arbeidstidsbestemmelser får for deres og passasjerenes sikkerhet:
* 70 prosent sier de opplever gjeldende arbeidstidsbestemmelser som uforsvarlige/en sikkerhetsrisiko.
* 57 prosent sier at arbeidspress i ganske stor grad kan utgjøre en sikkerhetsrisiko, i tillegg sier 19 prosent at arbeidspress i svært stor grad kan utgjøre en sikkerhetsrisiko.
* Bare 11 prosent sier at de aldri har kjent seg så sliten at de ikke burde sittet i cockpit.
* 17 prosent svarer at de ofte føler seg så slitne at de ikke burde sittet i cockpit.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 09.02.2010 klokken 14.15