TØI-forsker Jon Inge Lian mener at hele nettet av anbudsruter bør revurderes. Etter hans mening er det ikke lenger behov for en rekke av flyrutene staten betaler for, skriver Vg.no.
 Kortbanenettet ble utbygd på slutten av 1960-tallet. Det har skjedd svært mye med veiene siden den gang, og flyplassene har dermed kommet nærmere hverandre, sier han til nettstedet.
Overflødige flyplasser
Lian mener også at flere flyplasser kan legges ned. På den måten vil Avinor spare penger, som kan brukes til investeringer eller bedre bemanning på andre flyplasser.
Flyplassen Lian omtaler som selve verstingen i det norske anbudsnettet, Fagernes Lufthavn, Leirin, går for eksempel i fjor cirka 16,8 millioner kroner i underskudd, opplyser Avinor.
Les også: Norges dårligste belegg?
Jon Ingen Lian mener at lokal- og fylkespolitikerne mange steder presser på for å beholde og videreutvikle sine flyplasser, og at Stortinget derfor bør lage klare kriterier for hvor det skal være anbudsruter.
De mest utsatte
I rapporten trekker TØI frem disse rutene som kan legges ned:
* FagernesÂOslo
* SandaneÂBergen
* Ørsta/VoldaÂBergen
* SogndalÂBergen
* FørdeÂBergen
* BodøÂNamsos
TØI anbefaler også nye ruter, blant annet en direkterute mellom Oslo og Leknes. Instituttet mener også at mange av rutene i Finnmark kan trafikkeres med mindre fly og færre mellomlandinger.
Bundet av løfter
I Soria Moria-erklæringen har regjeringen blitt enig om at det regionale flyplassnettet skal bestå med mindre endringene har lokal oppslutning.
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa sier ifølge Vg.no likevel at departementet vil vurdere anbudsnettet meget nøye før neste anbudsrunde.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 11.02.2010 klokken 09.55