Den økte etterspørselen mer enn kompenserte veksten i kapasiteten på 4,4 prosent for passasjerer og 8,9 prosent for flyfrakt. Dermed økte passasjerbelegget (load factor) med 2,7 prosentpoeng til 78,4 prosent. For frakt var utnyttelsen 53,8 prosent, 5,2 prosentpoeng mer enn i 2009.
Etterspørselsveksten gjorde at verdens flyselskaper i fjor tjente USD 15,1 milliarder, ifølge IATA.
 Verden beveger seg igjen. Etter den største nedgangen i luftfartens historie i 2009, begynte folk å reise og gjøre forretninger igjen i 2010. Flyselskapene endte fjoråret med volumer som er ørlite høyere enn i 2008, men med en patetisk fortjenestemargin på 2,7 prosent. Utfordringen er å omforme transportbehovet til bærekraftig fortjeneste, kommenterer IATA-sjef Giovanni Bisignani.
Oljeprisen truer lønnsomheten
Den utfordringen er ikke liten på kort sikt. Drivstoff står nemlig for 27 prosent av flyselskapenes kostnader, og oljeprisen er for tiden rekordhøy. Bisignani anslår at flyselskapene med en oljepris på 84 dollar fatet, vil få en inntjening på 9,1 milliarder dollar i 2011.
Men hvis oljeprisen holder seg på dagens nivåer rundt 100 dollar, forsvinner alle muligheter til lønnsom drift for bransjen som helhet.
 For hver dollar oljeprisen øker, får selskapene 1,6 milliarder dollar i kostnader, sier Bisignani.
Europa henger etter
Europa var den regionen i verden som hadde svakest etterspørselsvekst i 2010. Her økte passasjertrafikken med 5,1 prosent, det dobbelte av kapasitetsveksten, og dermed endte snittbelegget på 79,4 prosent.
Det er flyselskapene i Midt-Østen som hadde den sterkeste veksten 2010, med 17,8 prosent når det gjelder passasjertrafikken.
Oppdatert av Stein Arild Iglebæk 03.02.2011 klokken 10.30