Visit Nordfjord skal utvikle og lede bærekraftssatsingen i prosjektet «Merke for bærekraftig reiseliv» for reisemålet Nordfjord. I tillegg til å identifisere og utvikle nye innovasjonsprosjekter som bidrar til utviklingen av våre aktører.
Merkeorganisasjonen «Merket for bærekraftig reiseliv» eies og utvikles av Innovasjon Norge, der merkevareorganisasjonen er et verktøy for å systematisere arbeidet med bærekraftig reiseliv på en destinasjon. Sertifiseringen er en standard som må oppfylles basert på globale bransjekrav. Standarden fungerer som en konkret arbeidsliste og fokuserer på utviklingsarbeid. Visit Nordfjord er prosjektleder og eier av prosessen der kommunestyrene i Bremanger, Stad, Stryn og Gloppen har vedtatt at Nordfjord skal jobbe med Merket for bærekraftige reisemål.
Alexander er 33 år, opprinnelig fra Sverige, men flyttet til Norge og Oslo i 2009 og bodde der til våren da han flyttet med samboer og ett barn opp til Sandane i Gloppen, hvor de er i ferd med å bygge bolig. Alexander har tidligere jobbet i mange år med salg før han tok en lederutdanning med spesialisering i prosjekt- og endringsledelse. Ved siden av jobben studerer han en MBA med fordypning i relasjoner ved Nord Universitet.