Denne løsningen fungerer ikke bare som en salgsplattform, men gir også aktørene mulighet til å selge hverandres produkter i et digitalt økosystem av bookbare tjenester.
GoTo HUB er allerede etablert i Norge med flere partnerdestinasjoner, inkludert Oslo, Trondheim, Harstad, Alta og Sørlandet. De har også samarbeid med blant andre Helsingborg og Höga Kusten i Sverige, og Trekantsområdet i Danmark.
Med omtrent 1,1 millioner sidevisninger per år på nettsiden og nesten to millioner i rekkevidde på Instagram, har Visit Helgeland skapt en sterk digital plattform. Denne satsingen på digital utvikling tar nå et nytt steg for å styrke den økonomiske bærekraften i reiselivsnæringen.
Kitt Grønningsæter, daglig leder i Visit Helgeland, uttaler følgende om denne satsingen.
– Helgeland tilbyr et bredt spekter av reiselivsopplevelser. Vi har mange dyktige bedrifter som leverer kvalitetsprodukter til sine gjester, selv om mange av dem er små. Økonomisk bærekraft er avgjørende for å kunne utvikle reiselivsnæringen, som i tillegg til mange små bedrifter også opplever store sesongvariasjoner. Vi jobber kontinuerlig for å skape et attraktivt og tilgjengelig tilbud, og nå gjør vi en ytterligere satsing som kan øke omsetningen og skape flere arbeidsplasser.
– Vi i GoTo Hub er svært glade og entusiastiske over å inngå et samarbeid med Visit Helgeland. Destinasjonen har en imponerende natur med mange fantastiske overnattingssteder og opplevelser. Sammen vil vi gjøre det enklere for sluttkunden å booke, sier Dan Granath, CEO i GoTo HUB.
Forhåndssalg gjennom booking skaper større forutsigbarhet for reiselivsbedriftene. Forutsigbarhet er viktig for å planlegge driften og stimulere til nye investeringer. Booking-plattformen vil bli tilgjengelig for turoperatører, som er viktige salgsledd for å nå nye målgrupper. Bearbeiding av markeder gjennom turoperatører er en av deres store oppgaver innen ruteutvikling for den nye flyplassen på Helgeland, og for å få høyere frekvens på buss, ferje, hurtigbåt og tog.
Frivillige organisasjoner vil også ha mulighet til å øke inntektene sine gjennom salg av for eksempel hotellrom og billetter til opplevelser i forbindelse med sine arrangementer.
GoTo HUB forenkler reiseplanleggingen på Helgeland med innovativ teknologi. I tillegg til bookingsystemet vil de også lansere en AI-basert guide og chatbot.
– Vi starter arbeidet med å lansere bookinghuben allerede nå for å sikre at vi er godt i gang før sommersesongen 2025. 12.-13. mars inviterer vi hele næringa til Kick-off på Scandic Syv Søstre i Sandnessjøen, sier Kristin Johansen.
Kristin har fått ny rolle som salgs- og bookingsjef i Visit Helgeland med ansvar for å hjelpe reiselivsaktørene på Helgeland å legge sine produkter ut for salg i det nye systemet.