Liseberg befinner seg i en spennende transformasjonsprosess, der fornøyelsespark skal bli destinasjon. Hittil har fornøyelsesparken vært den store attraksjonen, men nå kompletterer Liseberg fornøyelsesopplevelsene med Liseberg Grand Curiosa Hotel (2023) og vannverdenen Oceana (2024).
Med de store tilskuddene på området har Liseberg parallelt lagt ut anbud om en digital helhetsløsning som blant annet omfatter nettsalg, kasse, kanaladministrasjon, sesongkorthåndtering og andre ting som kreves for å drive en fremgangsrik fornøyelsespark. Etter noen måneder ble det klart at Visit Group og plattformen iTicket var vinneren av anbudskonkurransen.
– Visit Group og iTicket var det eneste anbudet som hadde et utviklet destinasjonsperspektiv. Å kunne pakketere og distribuere hele tilbudet vårt i ett og samme system, med alle de fordelene og mulighetene dette medfører, ga mange poeng. Vi kommer i tillegg til å pakketere sammen med partnere, noe som gjør iTicket til så mye mer enn et billettsystem, forteller Peter Grimbeck, IT-sjef i Liseberg.
En av Lisebergs roller er å være en motor for Göteborgs turistnæring. I anbudskonkurransen har det vært av stor betydning at den nye systemløsningen også skal styrke denne rollen. iTicket gjør det enkelt for Liseberg å skape synergier og for partnere å selge hverandres tilbud på en enkel og gjestevennlig måte.
– Å få Lisebergs tillit når det gjelder å levere helhetssystemet for salg, pakketering, distribusjon og operativ effektivitet i destinasjonssatsingen er en viktig bekreftelse for meg og kollegaene mine i Visit Group. Det ligger mye hardt arbeid og engasjement bak våre ambisjoner med iTicket, og det er utrolig gledelig at nettopp Liseberg, som lenge har stått på drømmekundelisten vår, gir oss denne anerkjennelsen, sier Carl-Johan Holmén, viseadm. dir. i Visit Group.
Implementeringen av iTicket sammen med Liseberg er allerede kommet i gang. Det blir et innholdsrikt år for Göteborgs største møteplass, med et kommende 100- årsjubileum, åpning av Grand Curiosa Hotel, ny systemløsning og en vannverden som skal bygges.
Visit Group ser frem til et fartsfylt 2023, og til høsten lanseres iTicket i parken.
– Å vokse sammen med kundene våre er både inspirerende og lærerikt. Vi er et sammensveiset team som ser frem til å hjelpe Liseberg med å gi fantastiske gjesteopplevelser, både digitalt og på stedet, avslutter Carl-Johan Holmén.