Endringene er under implementering. De er ifølge en pressemelding fra Visit Denmark ”fremskyndet av digitaliseringen, globaliseringen og delingsøkonomien – tre parametere som særlig påvirker reiselivsnæringen”.
Den nye organiseringen av Visit Denmark fokuserer på forenkling og en standardisering av arbeidsflyten, samt ”prosessoptimalisering og ytterligere forsterkning av den digitale kompetansen”, heter det videre i pressemeldingen.
Det vil bli et enda større fokus på digital markedsføring.
– Organisasjonsforandringen og vår fremtidsstrategi skal sikre Visit Denmark, og ruste oss for den akselererende forandringstakten som blant annet digitaliseringen skaper, sier administrerende direktør i Visit Denmark sentralt, Jan Olsen, i en kommentar.
– Dette er nødvendig om vi skal kunne beholde vår konkurransekraft og tilby konkurransekraftige plattformer og markedsføring av høy kvalitet til våre partnere.
Visit Denmark har i tillegg et krav om innsparinger for perioden 2016 til 2019 hengende over seg, men ifølge Olsen er dette ikke den primære årsaken til omorganiseringen.
– Mindre ressurser krever en optimering og et økt samarbeide innad i organisasjonen, sier han videre.
– Det merkes av vi er færre ansatte, men den nye organisasjonen er godt i gang med prosessen vi har arbeidet med en stund som skal gjøre oss mer markedsorienterte. Vi har altså gjennomført de forandringene vi tror er en naturlig utvikling av de globale turisttrendene.
I tillegg til stillingskuttet blir økonomi-funksjonen ved oslokontoret sentralisert. Online-tjenesten flyttes også til København.
– Vi kjører markedsføring under ”Det er dejlig å være norsk – i Danmark” som i dag, og i samme skala, sier Mørch til Travel News.
Slik omorganiseres Visit Denmark:
* Visit Denmark skal ikke lenger til å drive oppsøkende salg, men skal i stedet satse online og på noen messer
* Online-funksjonen sentraliseres til hovedkontoret i København. I tillegg samles støtten til IT-plattformen i en digital enhet
* Den digitale markedsførings-kompetansen skal styrkes ytterligere. Det skal blant annet ansettes en videoprodusent, en content manager og en digital forretningsutvikler
* Økonomiavdelingen sentraliseres ytterligere
* Ca. 22 stillinger skal bort, hvorav syv ved naturlig avgang. Totalt blir det en nettoreduksjon på 11 årsverk. To lederstillinger, 14 stillinger på markedskontoret og ca. åtte tjenester ved hovedkontoret forsvinner
* Alt dette skal gi en nettobesparing på nærere syv millioner kroner.