Lengselen etter å oppleve nye kulturer og skape reiseminner lever videre, selv i tider med uro. En fersk nordisk undersøkelse fra Ipsos* viser at selv om forbrukerne er mer restriktive og økonomiske i dag, så er reiser fortsatt høyest prioritert når ekstra penger er tilgjengelig – til og med før finansielle investeringer og forbrukskjøp av klær, mat og innredning. Nesten en tredjedel av de spurte, 28 %, rangerte reiser øverst på ønskelisten, og ser man på generasjonen “boomers” (58-76 år) var dette tallet enda høyere med så mange som 36 %.
– Det er ingen tvil om at mange fortsatt har en stor reiselyst etter de tapte reiseårene vi legger bak oss, men i den situasjonen vi er i nå har det blitt ekstra viktig med rimelige ferier og trygghet. 2023 vil fortsatt være preget av usikkerhet, men vi vet også at reiser er noe av det siste folk ønsker å nedprioritere. Det er et stort ønske om å gjenoppdage verden, utforske kjente reisemål videre, være aktiv, skape nye minner sammen og reise med omtanke, sier Marie-Anne Zachrisson, Country Manager i Ving Norge.
1. Trygge ferier lokker i urolige tider – pakkereisens renessanse
I usikre tider vil trygghet være høyt prioritert i årene som kommer. Dette manifesterer seg på flere måter, blant annet i valg av destinasjoner. Folk ser rett og slett etter reisemål som er kjente og føles sikre. Ikke så sjeldent reiser de også tilbake til samme hotell. Før en tur har det i tillegg blitt vanligere å gjøre flere forberedelser enn tidligere – man søker mer, sammenligner grundigere og forsikrer seg om at man gjør et godt og riktig valg.
En effekt av pandemien er også at flere har sett nytten av å ha en arrangør i ryggen som tar ansvar for hele reisekjeden – en som er der hvis noe skjer, har et høyt servicenivå og omfattes av pakkereiseloven. Som kunde vil man rett og slett ikke risikere å stå alene om uhellet er ute, man vil vite at det er noen bak som både sørger for kvalitet og tar ansvar. Pakkereisen har dermed fått sin renessanse, og i Vings reisepanel* svarer 4 av 10 (40 %) at det har blitt viktigere for dem å bestille turen med en charterarrangør sammenlignet med før pandemien.
2. “Once in a lifetime”-reiser vs. lommebokvennlige ferier
To parallelle, men motstridende reisetrender som Ving har lagt merke til er at både segmentet premiumreisende og prisjegere øker. For de som ikke er så berørt av den økonomiske krisen, står «Once in a lifetime»-reiser høyt på ønskelisten. Etterspørselen etter drømmedestinasjoner som Maldivene og Mauritius har økt, og utgjør nå rundt 5 % av Vings totale andel av reisende som bestiller ruteflypakker sammenlignet med 4 % året før pandemien, 2019. Mauritius har vært en god bidragsyter til dette, og har i løpet av høsten og innspurten av 2022 økt med nesten 25 % sammenlignet med samme periode før pandemien, sesongen 2018/2019.
Samtidig er det en gruppe som i økende grad leter etter det optimale kuppet der lommeboken på mange måter får kontrollere valget av både destinasjon, reiselengde og hotell. Men jakten på den økonomivennlige ferien handler ikke bare om pris, den handler også om kvalitet. Destinasjoner som Tyrkia kan derfor bli populært til sommeren, da mange søker etter rimelige reiser uten å måtte gå for mye på kompromiss med standard og kvalitet.
3. Drømmen om Hellas
I fjor seilte Hellas opp som en favoritt blant norske feriegjester, og alt tyder nå på at også sommeren 2023 blir en ekte Hellas-sommer. For å møte kundenes etterspørsel vil Ving øke andelen reiser til Hellas med 12 % sammenlignet med forrige sommer.
Det er med andre ord ingen tvil om at den greske drømmen lever i beste velgående. Da Ving spurte reisepanelet om hvilket land de helst ville reise til neste sommer, svarte rundt 4 av 10 (38 %) Hellas. Landet oppleves som genuint, og er for mange selve symbolet på en fantastisk middelhavsferie. Sammenlignet med andre destinasjoner i Middelhavet, er landet også relativt rimelig. Hellas er dermed ansvarlig for det store oppsvinget den kommende sommeren, men Spania lokker også – da hovedsakelig med Mallorca, som er sesongens mest populære destinasjon hos Ving.
Topp 5: Hvilket reisemål har du mest lyst til å besøke i sommer? (Vings reisepanel)
1. Hellas: 38 %
2. Spania: 30 %
3. Kroatia: 7,4 %
4. Tyrkia: 7 %
5. Kypros: 4,5 %
4. Økt interesse for yoga, CrossFit og familietrening
Velvære og helse blir viktigere og viktigere i samfunnet, noe som gjenspeiles på ferien. Under pandemien trente mange hjemme, med det siste året har Ving sett et oppsving i interessen for yoga, CrossFit og familietrening, som de antar vil fortsette i 2023. I fjor økte antall søk etter yogaturer på Ving.no med 26 % prosent sammenlignet med 2019, så selskapet utvider derfor yogatilbudet neste år med enda flere plasser og nye destinasjoner, blant annet til Nepal.
Ving så i tillegg en stor etterspørsel etter CrossFit- og Functional Fitness-reiser i 2022, og samarbeidet med Wolfpack Training var svært populært. Med disse treningsturene nådde de et publikum de tidligere hadde hatt lite av, nemlig menn i aldersgruppen 40-50 år. I 2023 vil Ving derfor arrangere flere CrossFit-turer til både Tenerife, Kreta og Rhodos.
Å trene og ha det gøy med familien var også en tydelig trend. I 2022 var SATS-klassene Family Yoga og Family Crosstraining de to treningsaktivitetene som tiltrakk seg flest gjester på Vings egne hotell, Sunwing Family Resorts og Ocean Beach Club. Over 8 500 nordiske gjester deltok i familietrening på hotellene, og Ving er overbevist om at familier ønsker å oppleve bevegelsesglede sammen neste år også. Derfor utvider de tilbudet av familieaktiviteter frem til sommeren 2023 med blant annet konseptet Family Sport, som inviterer til aktiviteter som tennis, basketball, fotball, padel og volleyball.
5. Go local – opplev reisemålet med alle sanser
Trendene peker mot mer autentisitet. Folk ønsker å se de spesielle stedene og besøke de små perlene, som for eksempel restauranter der man får oppleve ekte, lokal matkultur. Dette kommer til uttrykk i at det er en klar etterspørsel etter lokalprodusert mat og sesongbasert tilgang på frukt og grønnsaker, men også i et ønske om å utforske kjente destinasjoner på en ny måte. Til Vings egne hotell i Spania kjøper de derfor lokale frukter og grønnsaker i sesong, produsert innenfor en radius på maks 10 mil fra hotellet – såkalte Km0-produkter. Mange av hotellene deres ved Middelhavet har også sine egne krydder- og frukthager. På Gran Canaria har Ving i tillegg inngått et samarbeid med den lokale ekskursjonsarrangøren Climbo, som tilbyr spektakulære aktiviteter utenfor allfarvei, inkludert klatre- og fotturer der man kan vandre gjennom Gran Canarias egen Gran Canyon, samt turer med bading i grotter der man også kan nyte typiske, lokale råvarer.
Noe som derimot er på vei ut er ville dyr i fangenskap som er tvunget til å være underholdning for turister. I 2023 vil man i stedet møte dyrene på en ansvarsfull måte, i deres eget habitat. Ving samarbeider derfor med den internasjonale dyrevernorganisasjonen World Animal Protection for å sikre at utflukter som involverer dyr ikke går på kompromiss med dyrenes velferd.
Om undersøkelsen *«Reisepanelet»
Travel Panel er et internettbasert, uavhengig og apolitisk panel som reflekterer synspunkter på ferier, reiser og andre relaterte spørsmål. Dette panelet har blitt besvart av 4317 nordmenn. Undersøkelsen ble gjennomført uke 50, 2022. Deltakelse er frivillig og helt gratis, og du kan når som helst forlate panelet. Utvalget er et såkalt bekvemmelighetsutvalg, og respondentene velger å gjøre det selv via en nettbasert spørreundersøkelse.
Kilde: Google Travel Report (Ipsos)**
*Ipsos, Essentials Report, 06.10 til 10.10.2022. Bas: 9986 respondenter i Norden.